گفتگو با مهندس ایمان سراجی، مدیر بازرگانی شرکت اطلس ماشین آریا

ساخت بزرگترین و دقیق‌ترین ماشین‌ابزار برای صنعت خودروی داخلی

شرکت «اطلس ماشین آریا» در سال 1386 به‌منظور طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی به ثبت رسید. مدیران و سهامداران این شرکت از سال 1364 در این زمینه فعالیت داشتند و اکنون و پس از گذشت سه دهه از فعالیت مستمر، در صنایع گوناگونی مثل صنعت خودرو، فولاد، نفت و گاز، لوازم خانگی، الکترو موتور و گیربکس موفق‌اند. ساخت بزرگترین و دقیق‌ترین ماشین‌ابزار در سال 1381 که در حقیقت دستگاهی مشابه یک فرز CNC با وزن تقریبی 80 تن و دارای 17 محور CNC همزمان است، از ارزشمندترین محصولات تولیدی این شرکت است که به سفارش شرکت محورسازان ایران خودرو، تولید شد. گفتنی است که این شرکت تاکنون موفق به دریافت گواهینامۀ ISO 9001-2008 از سوی شرکت DQS شده و توانسته است با طراحی بیش از 500 مورد خط تولید و ماشین‌آلات مخصوص، در اعتلای صنعت ماشین‌سازی کشور بکوشد.

همکاری با شرکت‌های بزرگ فولاد
مهندس ایمان سراجی، مدیر بازرگانی شرکت اطلس ماشین آریا، با بیان اینکه این شرکت محصولاتی اعم از ماشین‌آلات مخصوص از نوع CNC و تجهیزات اصلی خطوط نورد و گرم و ماشین‌آلات تکمیلی خطوط فولادسازی تولید می‌کند، گفت: «یکی از محصولات ما، دستگاه ماشین‌تراش عمودی است که از پرکاربردترین ماشین‌افزارها در صنعت محسوب می‌شود و دارای سیستم مکانیک، هیدرولیک، نیوماتیک، برق، کنترل، خنک‌کننده و روغن‌کاری اتوماتیک مرکزی است. این دستگاه برای تراش و برش (حتی سوراخ‌کاری خارج از محور) کاربرد دارد که به صورت فولادی، چدنی، آلومینیومی، برنجی، مسی و حتی گلی به بازار عرضه می‌شود.» او کارتریج استند را از دیگر محصولات این شرکت معرفی کرد و افزود: «فرایند نورد از کاربردی‌ترین روش‌های شکل‌دهی است که به موجب آن تیرآهن، نبشی ورق و مقاطع گرد فولادی در ابعاد متفاوت تولید می‌شود. این فرایند با قرار دادن ماده بین دو غلتک صورت می‌گیرد که در اثر فشار اعمال شده، ضخامت ماده کاهش می‌یابد.» سراجی ادامه داد: «ترانسفر عمودی و افقی، محصول دیگر شرکت اطلس ماشین آریاست که برای ماشین‌کاری مواد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک این دستگاه می‌توان پیچیده‌ترین بخش‌های یک قطعه را تولید کرد.»
وی مجتمع فولاد مبارکه، الکتروژن، مجتمع فولاد کویر، بنیان صنعت، موتوژن، کیهان صنعت قائم، کوپل آسانسور، ارشیا الکتریک، فولاد نورد دنا، لولا خودرو، رباط ماشین و فولاد آلیاژی یزد را از مشتریان اصلی این شرکت معرفی کرد و دربارۀ واردات برخی محصولات به کشور گفت: «متاسفانه واردات ماشین‌آلات دست دوم از کشورهای اروپایی که در حقیقت ماشین‌آلات اسقاطی آن‌هاست باعث می‌شود که خریدار داخلی متضرر شود. برخی دستگاه‌ها پس از ورود به کشور، حتی برای بار اول هم روشن نمی‌شوند و این به نفع خریدار و مصرف‌کنندۀ داخلی نیست.»
از خطوط تولید این شرکت می‌توان به خط تولید شیرهای مخصوص گاز، اتصالات لوله‌های چندلایه، سگ دست، دیسک ترمز، گیربکس خورشیدی و گیربکس مخصوص آسانسور اشاره کرد. همچنین انواع قطعات و مجموعه‌های پرسی فلزی خودروهای ساخت داخل، برخی قطعات واگن‌های مترو و خدمات رنگ الکتروفورز کاتدی از سوی اطلس ماشین آریا به بازار ارائه می‌شود.

لطمه زدن به بازار داخلی با ورود ماشین‌آلات دست دوم
مهندس سراجی کشورهای اروپایی و چین را رقیب اصلی این شرکت معرفی کرد و در برخی تولیدات، ایران را به‌خاطر کیفیت بالاترِ محصول، قوی‌تر از کشور چین دانست.
او با اشاره به اینکه برخلاف گذشته، صادرات محصولات این شرکت به کشورهای دیگر متوقف شده، دربارۀ مصائب و مشکلات تولیدکنندگان داخلی اظهار داشت: «مسائل اقتصادی به میزان زیادی در فعالیت ما موثر است. چرا که ما ابتدا قرارداد می‌بندیم و بعد اجناس را خریداری می‌کنیم و ممکن است زمان تحویل به سود نرسیم. هر ماشین‌سازی، ده تا پانزده درصد سود دارد که شرایط اقتصادی منجر به این شده که تقریبا این سود از سوی تولیدکننده دریافت نمی‌شود. بحث دیگر مسائل سیاسی و واردات ماشین‌آلات دست دوم از اروپاست که آن نیز به بازار داخلی لطمه می‌زند.»

این گزارش در بهار 1400 به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved