روز آتش‌نشانی و ایمنی

احساس سوختن به تماشا نمی‌شود

در هفتم مهر سال 1359، در حالی که تنها یک هفته از آغاز جنگ تحمیلی می‌گذشت، رژیم بعث به پالایشگاه آبادان حمله هوایی کرد و به‌دنبال آن آتش‌نشان‌های منطقه و شهرهای نزدیک، برای مهار آتش به پالایشگاه رفتند؛ اما در این حین حمله‌های هوایی دشمن ادامه پیدا کرد و در این بمباران، آتش‌نشان‎های بسیاری از دل آتش به گلستانِ بهشت پرکشیدند.
به همین مناسبت در تقویم ملی ما، این روز با هدف ترویج ایمنی، پیشگیری از حوادث و به‌یاد شهدای این حمله، به‌نام مقدّس آتش‌نشان‌ها مزیّن شد.
با توجه به اینکه در روزهای ابتدای فصل پاییز هستیم، توصیه‌هایی به‌نقل از پایگاه خبری 125 برای روزهای سرد پیش رو داریم که تقدیم نگاه‌تان می‌کنیم:

با شروع فصل سرما و استفاده از وسایل گازسوز، هرساله تعداد زیادی از همشهریان جان خود را در اثر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن از دست می‌دهند. حوادث ناشی از گازگرفتگی از آن دسته حوادثی هستند که تنها با کمی دقت و توجه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد و بالعکس بی‌توجهی و بی‌احتیاطی در رعایت اصول ایمنی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

برای تبادل هوا و جریان اکسیژن کافی متناسب با سامانه‌های گرمایشی نصب‌شده در محیط‌های مسکونی دقت لازم صورت پذیرد و به‌هنگام استفاده از بخاری زیر درها یا کانال کولر برای عبور هوا باز باشد.
رنگ شعله به‌غیر از آبی علامت خطر است و حادثه سنگین جانی در پی خواهد داشت؛ لذا باید وسیله گازسوز را خاموش و علت را بررسی نمود.

به‌هیچ‌وجه بخاری و شومینه بدون دودکش در محیط‌های بسته مانند اتاق خواب و آبگرمکن در مکان‌هایی مانند انباری، آشپزخانه‌های کوچک، حمام یا رختکن و پاسیو نباید نصب شود.

استفاده از لوله‌های آکاردئونی (خرطومی) به‌عنوان دودکش وسایل گازسوز بسیار خطرناک است. در نصب بخاری باید از دودکش‌های گالوانیزه و ضدزنگ با حداقل تعداد زانو، بست فلزی و شلنگ استاندارد و مخصوص استفاده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved