گفتگو با مهندس محمدداوود معتمدی، مدیرعامل شرکت مهندسی زیستی آروکو فرایندسازان شریف

اولین تولیدکنندۀ تجهیزات بیوتیک در ایران

شرکت دانش‌بنیان «مهندسی زیستی آروکو فرایندسازان شریف» زمانی آغاز به فعالیت کرد که در ایران، شرکت مشابهی در زمینۀ تولید تجهیزات بیوتیک وجود نداشت. این شرکت در سال 1392 به ثبت رسید و به تولید محصولاتی دست زد که پیش از این از کشورهای اروپایی مثل آلمان و فرانسه و کشورهای آسیایی مثل هند و چین وارد می‌شد و این امکان را برای مشتری داخلی فراهم کرد که با قیمتی کمتر از محصولات مشابه خارجی به تجهیزات موردنیاز دست یابد و از خروج ارز جلوگیری شود. از مهمترین افتخارات این شرکت، می‌توان به راه‌اندازی خط کامل پروسۀ الکتروپولیش در سال 1393 اشاره کرد. دو سال بعد نیز، این شرکت توانست پایپینگ خطوط استیل را طراحی، نصب و راه‌اندازی کند. «آروکو» هم‌اکنون به‌عنوان طراح و سازندۀ تجهیزات استیل مطابق با استانداردهای بین‌المللی، در حوزۀ صنایع بیوتکنولوژی و صنایع دارویی، صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی شناخته می‌شود.

جلب رضایت شرکت‌های شاخص دارویی
مهندس محمدداوود معتمدی، مدیرعامل شرکت مهندسی زیستی آروکو فرایندسازان شریف، دربارۀ محصولات تولیدی این شرکت گفت: «عمدۀ محصولات ما فرمانتور، بیرورآکتور، دستگاه‌های CIP و SIP، سیستم‌های فیلتراسیون TFF، سیستم‌های نگهداری، کیل‌تانک و سایر تجهیزات مشابه است.» او به‌عنوان مثال دربارۀ کاربرد فرمانتورها و بیورآکتورها در کشت سلول‌های جانوری و باکتریایی توضیحاتی ارائه کرد و افزود: «این دو به سلول‌ها کمک می‌کنند تا بتوانند مادۀ موثر (پروتئین و …) را از خود به داخل محیط کشت تراوش کنند و نهایتا به‌وسیلۀ سیستم‌های مختلفی که بعد از این در فرمانتورها قرار می‌گیرند، تغلیظ و خالص‌سازی شوند و آن مادۀ موثر را به مادۀ اولیۀ یک دارو که در بیوتک کاربرد دارد، تبدیل کنند.»
مهندس معتمدی از شرکت‌های سیناژن، آریوژن، زیست تخمیر، زیست دارو دانش، داروسازی دانا، البرز دارو، کاسپین تامین، اکسیر، داروسازی ثامن، نانو الوند، اروند فارمد، سبحان انکولوژی، پادرا سرم البرز، ایمن واکسن البرز، پرسیس ژن و دیگر شرکت‌های بزرگ بیوتک و دارویی، به‌عنوان مشتریان شاخص این شرکت نام برد و دربارۀ مشتریان خارجی آروکو گفت: «ما تا امروز محصولاتمان را به ترکیه صادر کرده‌ایم و درواقع سیناژن، شرکتی در ترکیه تاسیس کرد و تجهیزات آن را از ما خریداری کرد.»

کیفیت، خط قرمز ماست
مدیرعامل آروکو، رقیب اصلی این شرکت را کشورهای هند و چین دانست و دربارۀ مزیت محصول ایرانی نسبت به محصولات تولیدی این کشورها اظهار داشت: «محصولات ما نسبت به تولیدات هندی، 10 تا 15 درصد ارزان‌تر است. به‌علاوه، کیفیت تولیدات ما یک سر و گردن بالاتر از تولیدات آن‌هاست. این موضوعی است که مشتریان ما می‌گویند و خودمان نیز به این نتیجه رسیده‌ایم. چون کیفیت، خطر قرمز ماست. مورد مهم بعدی، ارائۀ خدمات پس از فروش و در دسترس بودن است. وقتی ما محصولی را به شرکتی می‌فروشیم، حتی به دورترین شهرستان‌های ایران، در صورت نیاز آن‌ها به سرویس، تعمیر، نگهداری و خدمات، کمتر از 24 ساعت خودمان را به آن‌ها می‌رسانیم تا نیاز آن‌ها را رفع کنیم. در شهرهای نزدیک در کمتر از چند ساعت آمادۀ ارائۀ خدمات هستیم.»

دستگاه‌های تولید بخار و آب خالص، تازه‌ترین محصولات آروکو
مهندس معتمدی از تازه‌ترین محصولات آروکو نیز خبر داد: «از آنجا که شرکت ما واحد آراند‌دی دارد، دستگاه تولید بخار و آب خالص (آب قابل تزریق) که همان دبلیواس‌آی (WSI)، پی‌دبلیو (PW) و پی‌او‌اس‌تی (POST) است، در این واحد طراحی شده و آمادۀ تولید است.»
او نوسان ارز و قیمت در بازار را از مشکلات جدی تولیدکننده عنوان کرد و افزود: «ما هم از دولت و هم بانک مرکزی انتظار داریم که ارز تک‌نرخی شود. با ثبات ارز، واردات قطعاتی که در ایران پیدا نمی‌شود ساده‌تر است. اینکه مثلا بگویند ارز 30 هزار تومان است و حداقل دو سال این قیمت ثابت بماند، ما در قراردادهایی که با مشتریان می‌بندیم دچار چالش نمی‌شویم.»
مهندس معتمدی در پایان، دربارۀ تاثیر کرونا بر تولید شرکت آروکو گفت: «جز در ماه‌های شهریور و مهر که درگیری با این ویروس شدت پیدا کرد و تولید به کندی انجام گرفت، در ماه‌های دیگر دچار چالش جدی نبودیم و حتی گیت‌های ضدعفونی‌کننده نیز طراحی کردیم که نزدیک به 40 تا 45 دستگاه نیز فروش رفت. این گیت‌ها در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌های مختلف، هتل‌ها و ورودی بعضی از شرکت‌های دارویی نصب شد که همچنان با سفارش مشتری قابل تولید است.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved