گفتگو با مهندس سید محمدجواد مرتضوی اشکذری، مدیرعامل شرکت بهپو فناوری نوین

ماشین‌آلات بسته‌بندی در مسیر صادرات

شرکت دانش‌بنیانِ «بهپو فناوری نوین»، از سال 1389 به همت جمعی از دانش‌آموختگان دانشگاه صنعتی شریف به منظور به‌کار‌گیری دانش نوین مهندسی در صنعت کشور، فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت در دو سال اول فعالیت خود، با انجام پروژه‌های مکاترونیکی، در قالب قراردادهای توسعه‌ای و با جذب نیروهای مستعد از دانشگاه‌های برتر کشور، سعی در تحقق اهداف خود داشت و توانست با عبور از مرحلۀ آغازین رشد شرکت (start up) و تحقق نسبی اهداف اولیه، محدودۀ کاری تعیین کند و با هدف‌گذاری تازه‌ای که طراحی و ساخت ماشین‌‌آلات صنعتی بود، وارد فاز رشد شود. بنابراین، مهندسی معکوس، طراحی و ساخت دستگاه‌های سفارشی و مشاوره را در دستور کار قرار داد و تا امروز توانسته محصولات صنعتی گوناگونی را تولید و به بازار عرضه کند.

تنوع تولید برای صنایع غذایی، پلیمر و دارو
مهندس سید محمدجواد مرتضوی اشکذری، مدیرعامل شرکت بهپو فناوری نوین، با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین محصولات توسعۀ یافتۀ این شرکت، اکسترودرهای دو مارپیچ و همچنین گیربکس‌های صنعتی است، گفت: «عمدۀ محصولات ما مربوط به خطوط بسته‌بندی است؛ ما در این شرکت ماشین‌آلات بسته‌بندی عمودی و پودری اتوماتیک، ماشین‌آلات توزین مولتی هد، دستگاه اکسترودر دو ماردون و قطعات وابسته به آن و همچنین فیدرهای حجمی و جرمی را تولید می‌کنیم. 70 درصد این محصولات در صنایع غذایی و 10 تا 15 درصد در صنایع پلیمر مورد استفاده قرار می‌گیرند.» او برخی تولیدات این شرکت را تولیدات سفارشی عنوان کرد که بیشتر معطوف به حوزۀ دارو است و افزود: «در حوزۀ دارو کمتر با محصول بیس می‌توان جلو رفت و بیشتر تولیدات ما سفارشی است؛ مثلا بعضی از ری‌اکتورها یا فرمانتورهایی را که در حوزۀ صنایع دارویی استفاده می‌شود به سفارش مشتریان تولید می‌کنیم و 15 درصد تولیدات ما مربوط به این حوزه است.»

رقابت با محصولات مشابه اروپایی
مهندس مرتضوی از شرکت‌هایی مثل گلستان، پگاه، رامک، چی‌توز (آبا طعم پرشین) و بهپاک به‌عنوان مشتریان شاخص این شرکت نام برد و در خصوص محصولات مشابهی که در کشورهای خارجی تولید می‌شود، گفت: «دستگاه اکسترودر ما، معادل یکی از دستگاه‌های شرکتی فرانسوی است و ما از لحاظ کیفی با محصول این شرکت رقیب هستیم. محصولات شرکت‌های چینی هم که در حوزۀ تجهیزات فعالیت می‌کنند، عموماً از لحاظ قیمت ارزان‌ترند، هرچند سطح کیفی بالایی ندارند. ما سعی می‌کنیم از هر دو لحاظ، محصولی متقاعدکننده ارائه کنیم که کیفیتی نزدیک به دستگاه‌های اروپایی و قیمتی متناسب با قیمت چینی داشته باشد. هرچند ادعا نمی‌کنیم که در موارد فنی، دستگاه بهتری نسبت به دستگاه‌های اروپایی تولید می‌کنیم.» او ادامه داد: «ما در بحث فرایندی و راه‌اندازی دستگاه‌های خارجی نیز ورود کرده‌ایم. معمولا راه‌اندازی دستگاه‌های اروپایی ممکن است چند ماه زمان ببرد. بنابراین ما راه‌اندازی خطوط تولید را تضمین می‌کنیم و می‌توانیم دربارۀ انتخاب، چیدمان و راه‌اندازی هرکدام مشاوره بدهیم؛ از طرفی، هر محصولی نیاز به خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی دارد که ما در این زمینه هم پاسخگوی مشتریان هستیم.»

کرونا مانعی برای گسترش صادرات
مدیرعامل شرکت بهپو فناوری نوین، با اشاره به اینکه این شرکت تا امروز توانسته است محصولاتش را به کشورهای همسایه مثل افغانستان، عراق، ترکمنستان و حتی ترکیه صادر کند، دربارۀ تازه‌ترین محصول این شرکت که به نوعی گجتی است که به ماشین‌آلات اضافه می‌شود، توضیحاتی ارائه کرد و اظهار داشت: «ما یک سیستم گزارش‌گیری یا داشبورد مدیریتی تولید کرده‌ایم که نوعی آی‌اوتی است و در خطوط تولید نصب می‌شود. این محصول می‌تواند در همۀ خطوط تولید قرار گیرد و اطلاعات آن را روی یک پایگاه دادۀ ابری یا لوکال ببرد و برای مدیران کارخانه‌ها گزارش‌های مدیریتی تولید کند.»
او دربارۀ مشکلاتی که تولید این شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: «علاوه بر شرایطی که در همۀ تصمیم‌گیری‌های حوزه‌های اقتصادی به وجود می‌آید، مثل عدم اطمینان‌ها که فضا را برای خریدار و فروشنده متشنج می‌کند، در کار ما به صورت خاص زنجیرۀ تأمین برخی اقلام دچار مشکلاتی می‌شود. مثلا اقلامی که در داخل تهیه می‌شود خیلی وقت‌ها در بازار کم یا ناپیداست. همچنین اقلامی که باید از طریق واردات به دست ما برسد، مسیری سخت و زمان‌بر را طی می‌کند. به همین خاطر گاهی مجبور هستیم مواد مورد نیاز را از یک یا دو سال قبل تهیه کنیم تا خیالمان راحت باشد.»
مرتضوی در پایان، بیماری کرونا را مانعی برای صادرات عنوان کرد و افزود: «کرونا علاوه بر کاهش صادرات، باعث شد که ما برای اعزام نیروها به قصد فروش یا راه‌اندازی به مشکل بخوریم. قرار بود محصول ما به کشورهایی مثل هند یا سوریه صادر شود و ما مشغول بازاریابی بودیم که به دلیل شیوع این ویروس، این فرایند عقب افتاد و هنوز امکان آن فراهم نشده است.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved