گفتگو با مهندس مصطفی جوزی، مدیرعامل شرکت فن گستر پویا

ماشین‌آلات صنعتی قلب تولید هستند

شرکت دانش‌بنیان «طراحی ماشین‌آلات صنعتی فن گستر پویا» در بهار سال 1376، در شهر اصفهان با هدف طراحی و ساخت ماشین‌آلات خاص از قبیل پرس‌های ضربه‌ای، پرس هیدرولیک خاص، خطوط برش و رشته کن ورق، کویل به شیت و کویل به کویل و تجهیزات اتوماسیون خطوط تولید، آغاز به فعالیت کرد. این مجموعه دارندۀ گواهینامه ISO 9001-2008 در طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی است و تاکنون بیش از ده عدد از ماشین‌آلات تولیدی آن، ثبت اختراع شده‌اند. ساخت حدود سه هزار ماشین و انجام بیش از چهارصد پروژه، بخشی از فعالیت‌های قابل توجه این شرکت است.

تنوع ماشین‌آلات در حوزۀ صنایع لوازم خانگی، پالایش روغن و برش‌کاری ورق
مهندس مصطفی جوزی، مدیرعامل شرکت فن گستر پویا، با بیان اینکه این مجموعه تنوع کاری بسیاری در گروه لوازم خانگی دارد، گفت: «ماشین‌آلات خاص صنایع لوازم خانگی (خطوط کولر آبی، رادیاتور پنلی، لباسشویی اتوماتیک و دوقلو، برخی ماشین‌های خاص اجاق گاز، آبگرم‌کن دیواری و … ) و همچنین ماشین‌آلات برش‌کاری ورق (خط برش طولی و عرضی ورق در ابعاد، ضخامت و سرعت‌های مختلف) از سوی شرکت ما تهیه و تولید می‌شود.» او ادامه داد: «پرس‌های ضربه‌ای و هیدرولیک، تجهیزات نفت و پالایش (برج تقطیر، مبدل‌های حرارتی یا خنک‌کنندۀ دارای تراشنده، مخازن و … )، تجهیزات اتوماسیون فرزکاری و برش‌کاری (کویل‌گیرهای مکانیکی و هیدرولیکی، انواع صاف کن ورق و Leveler، گیوتین‌های ضربه‌ای و هیدرولیک) و فیدرهای غلطکی مکانیکی و Servo، نیز از دیگر محصولات تولیدی شرکت فن‌گستر هستند.» طراحی و ساخت فیلتر صنایع پالایش روغن نیز از تجهیزات بزرگ این شرکت است که در گذشته از کشورهای آلمان، ایتالیا و ژاپن وارد می‌شد.
او از شرکت‌های رعد، انرژی، پروفیل اراک، پلار، سنگرکار، مهندسین مشاور نگراندیش، گروه صنعتی ايران رادياتور، گروه صنعتی بوتان، گروه صنعتی انتخاب (اسنوا)، آبسال، صنایع مس شهید باهنر، جهان افروز، همگام خودرو، فولادآهن اصفهان، گروه صنعتی غرب استیل، ايران شرق، کارخانه رینگ سایپا، گروه مشهد دوام، کارخانه لورچ، نفت سپاهان، صنیع کاوه تهران، پارس استیل، ارج، سپهر الکتریک و گرمای جنوب به‌عنوان مشتریان شاخص این شرکت نام برد.

داخلی‌سازی ماشین‌آلات خاص
مهندس جوزی، با بیان اینکه فن‌گستر پویا تاکنون به کشورهای عراق، سودان و همسایگان ایران صادرات داشته است، دربارۀ رقبای خارجی این شرکت گفت: «در صنعت نفت و پالایش اروپایی‌ها و در حوزۀ ماشین‌آلات خاص لوازم خانگی، شرکت‌های ایتالیایی و چینی رقبای ما هستند. در زمینۀ برش ورق نیز با شرکت‌های چینی و ترکیه‌ای و اروپایی رقیب هستیم. در پرس هم تولیدکننده‌های داخلی خوبی داریم مثل خاورپرس که قابل ستایش است. پرس‌های ضربه‌ای ما نیز استانداردهای لازم را دارد و توانسته‌ایم در ایران کاری کنیم که دوستان ما خیلی به خارج از کشور وابسته نباشند.»
وی دربارۀ مزیت تولیدات داخلی در مقایسه با محصولات مشابه خارجی اظهار کرد: «ماشین‌آلات صنعتی قلب تولید هستند. مشتری هم که می‌خواهد آن تجهیز را بخرد، باید خیالش راحت باشد. چون ماشین می‌آید در دل خط تولید و به محض اینکه دچار مشکل شود، یک کارخانه را دچار مشکل می‌کند. ما سعی کردیم از ابتدا با استانداردها و اصول رایج در دنیا کار کنیم، استانداردهایی مثل ایزو.» جوزی افزود: «ما در فن‌گستر پویا، گروه مهندسی خوب و گروه آرانددی بسیار فعالی داریم. یک دفتر آرانددی هم در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان داریم. بازخورد مشتری‌ها را مرتب گرفتیم و روی تجهیزات بعدی انعکاس داده‌ایم. سعی کرده‌ایم مشاوران خوبی در بحث‌های آرانددی مثل اساتید معتبر دانشگاه و مهندسان خوب کشور داشته باشیم و در نهایت تلاش کرده‌ایم محصول خوب و باکیفیتی بدهیم. خوشبختانه هم درصد رضایتمندی مشتریان ما بالای 90 درصد است.»

تلاش برای جذب مشتری داخلی و محدود کردن واردات برخی محصولات
این مدیرعامل دربارۀ تازه‌ترین محصول شرکت فن گستر پویا گفت: «حلقه‌های استیل نیوپایپ از محصولات تازۀ ماست که پیش از این به‌طور انبوه وارد کشور می‌شد و متاسفانه هنوز هم می‌آید. در تلاشیم که ورودش را کمی محدود کنیم، البته اگر دوستان گمرک و ادارۀ گمرک همکاری کنند. حلقه‌های استیل یک قطعۀ واسطه‌ای است که در لوله‌کشی‌های نیوپایپ در خانه‌ها بسیار پر مصرف است؛ اما چون زیر ساختمان کار می‌شود زیاد قابل رویت نیست. مصارف بالایی در کشور دارد. در سایزهای 16، 20، 25 و 32 وجود دارد و ما توانسته‌ایم یکی دو سایز آن را به‌طور اتوماتیک تولید کنیم.»
مهندس جوزی در پایان دربارۀ مشکلات تولید در داخل کشور اظهار داشت: «ما چند تجهیز می‌خواستیم که خط تولیدمان را به‌روزرسانی کنیم، خیلی اذیت شدیم. نزدیک یک سال طول کشید تا ما تجهیزی را از آلمان آوردیم و نصب کردیم. بحث‌های ارزی ما را اذیت می‌کند. ادارۀ صنایع نیز، همکاری لازم را ندارد.»

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

2 دیدگاه دربارهٔ «ماشین‌آلات صنعتی قلب تولید هستند»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved