گفتگو با سینا رحمانی، عضو هیئت مدیرۀ شرکت پارسیان طرح سینا

ساخت و طراحی ماشین‌آلات ایرانی مطابق با استانداردهای اروپا

شرکت «پارسیان طرح سینا» با قریب به سی سال سابقه در حوزۀ طراحی و ساخت ماشین‌آلات دربندی و میکسرهای هموژنایزر تحت خلأ، برای تولید محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی و همچنین انواع سس‌ها، در سال 1384 به ثبت رسید و هم‌اکنون به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در حوزۀ تولید ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت می‌کند و از اعضای انجمن ماشین‌سازان صنایع غذایی ایران است.

جذب مشتریان به‌نام در حوزۀ صنایع غذایی و دارویی
مهندس سینا رحمانی، عضو هیئت مدیرۀ شرکت پارسیان طرح سینا، با اشاره به اینکه این شرکت در ابتدا بر تولید میکسرهای هموژنایزر تحت خلأ (برای تولید کرم‌های آرایشی-بهداشتی [رنگ مو، شامپو، لوسیون و خمیردندان] یا تولید سس مایونز و کچاپ) و دستگاه‌های دربندی برای بسته‌بندی ظروف مختلف تمرکز داشت، دربارۀ دیگر محصولات تولیدی این شرکت گفت: «کاتر و پخت پنیر پروسس برای تولید، پخت و فرآوری انواع پنیرهای پروسس و خامه‌ای، پاستوریزاتور کچاپ، میکسر مواد پودری خشک و مرطوب، دستگاه برش رشته‌ای و مکعبی صیفی‌جات، میوه و سبزیجات ریشه‌ای، دایسر پایه‌ای، دستگاه مولد سرکه (استاتور و اریتور) برای تولید سرکۀ صنعتی، دستگاه شیشه برگردان و شستشوی ظروف برای شستشوی شیشه‌ها در ابتدای خط، فیلتر لایه‌ای برای مایعات با غلظت بالا، سموم نباتی، محصولات فرار و انواع رزین با سرعت بالا، دستگاه درجه‌بندی زیتون، تونل بخار با قابلیت تنظیم نازل‌های بخار نسبت به ابعاد ظرف در وضعیت‌های عمودی و افقی، از محصولات دیگر شرکت پارسیان طرح سینا هستند.»
او از شرکت‌های مهرام، پگاه، مزمز، پمینا، کاله، یک‌ویک، تبرّک، بهروز، بیژن، دلوسه، اروم ادا، فرمند، چین چین، باراکا و لابراتوار پارس حیان به‌عنوان برخی از مشتریان این شرکت نام برد و افزود: «ما تا امروز با بیش از صد شرکت مطرح همکاری داشته‌ایم که برندهای رنگ مو نیز از آن جمله‌اند. مثل شرکت‌هایی که تحت لیسانس اچ‌اس‌لاین ایتالیا، در داخل کشور فعالیت می‌کنند.»

استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و قیمت پایین محصولات باکیفیت در مقایسه با نمونۀ خارجی
مهندس رحمانی دربارۀ صادرات محصولات این شرکت به کشورهای گوناگون اظهار کرد: «ما تاکنون تولیدات خود را به ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان، عراق، آذربایجان، امارات و همچنین کانادا صادر کرده‌ایم.» این عضو هیئت مدیرۀ پارسیان طرح سینا، آلمان و بعد از آن آمریکا را در زمینۀ تولید میکسرهای پیشرو از رقبای اصلی این شرکت دانست و دربارۀ مزیت محصولات خود نسبت به محصولات کشورهای دیگر گفت: «ما همواره کوشیده‌ایم که در تولید محصولات از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کنیم و طراحی و ساخت دستگاه‌های ما طبق استانداردهای اروپاست. همچنین مواد اولیه‌ای که مورد استفادۀ ما قرار می‌گیرد از نظر کیفیت جنس، درست بودن انتخاب آلیاژها و قطعات، استانداردهای لازم را دارد. قطعات برقی و مواردی که روی دستگاه‌های ما نصب می‌شود از بهترین برندهای اروپایی و ژاپنی تهیه شده است که باعث بالا رفتن کیفیت دستگاه و افزایش عمر آن می‎شود. با این حال با توجه به هزینه‌ها، قیمت دستگاه‌های ما یک‌چهارم یا یک‌پنجم نمونه‌های خارجی است و این اختلاف قیمت با وجود کیفیت مشابه، از مهمترین مزایای محصول ماست.»
وی دربارۀ تازه‌ترین محصول این شرکت اضافه کرد: «در سال‌های اخیر با ساخت دستگاه تولید خمیردندان توانسته‌ایم با شرکت‌هایی نظیر یونیلیور ایران که همراه با پارس حیان برای تولید خمیردندان‌های سیگنال و کلوزآپ کار می‌کنند، همکاری کنیم. مریدنت گروه صنعتی گلرنگ نیز از آن جمله است.» رحمانی ادامه داد: «ما هر دو سه سال یکبار دستگاه‌هامان را بروز می‌کنیم. با توجه به مطالعاتی که در شرکت وجود دارد، توانستیم این ماشین‌آلات را بهبود دهیم. مثلا مشابه دستگاه تولید انواع خمیر دندان که توسط شرکت ما تهیه می‌شود، در ایران ساخته نمی‌شود یا دستگاه کاتر و پخت پنیر پروسس، با الهام از تکنولوژی‌های آلمانی طراحی شده و اولین دستگاه ما در این بخش به شرکت پنیر صباح ارائه شده است.»

تاثیر قطعات وارداتی بر قیمت محصولات
عضو هیئت مدیرۀ شرکت پارسیان طرح سینا، در پایان با بیان اینکه به لطف خدا این شرکت در حال حاضر مشکلی در حوزۀ موضوعات فنی، علمی و طراحی ندارد و صف تولید شلوغ است، بحث تامین قطعات و مواد اولیه را از مشکلات اصلی تولیدکننده عنوان کرد و افزود: «برخی قطعات برقی تخصصی، وارداتی هستند و نمونه‌های داخلی آن‌ها یا وجود ندارد یا از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. این از چالش‌های بزرگ ماست که قیمت قطعات وارداتی بر هزینۀ تمام‌شدۀ دستگاه‌ها تاثیر می‌گذارد.»

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved