گفتگو با مهندس احمد شاطریان، مدیرعامل شرکت سینا تکس

فرش‌بافی با ماشین‌آلات پیشرفتۀ ایرانی

شرکت «سینا تکس» در سال 1369 با ساخت میل‌لنگ‌های ماشین بافندگی آغاز به کار کرد. پیش از آن سازنده‌ای جز این شرکت در ایران وجود نداشت و واردات آن از کشور بلژیک صورت می‌گرفت. از سال 1380 نیز ساخت دستگاه‌های شیرینگ فرش ماشینی و خط تکمیل آن در دستور کار سینا تکس قرار گرفت و هم‌اکنون ماشین‌آلات نساجی توسط این شرکت ساخته و به بازار عرضه می‌شود.

پیشرو در تولید ماشین‌آلات نساجی و فرش‌بافی ایران
مهندس احمد شاطریان، مدیرعامل شرکت سینا تکس، دربارۀ محصولات تولیدی این شرکت گفت: «دستگاه شیرینگ، دستگاه جی باکس، کوره خشک کن، دستگاه رایینگ، دستگاه چسب‌زن و دستگاه استیمر باکس (بخارزن) از محصولات شرکت ماست که در فرش‌بافی و ریسندگی کاربرد دارد.»
او شرکت‌هایی مثل شرکت فرش قیطران، آقای فرش (فرخ‌سپهر)، امیران، پامچال و مشهد اردهال (مشیری) را از جمله مشتریان داخلی این شرکت خواند و با بیان اینکه در حال حاضر صادرات به خارج از کشور ندارند، به مشتریانی که از کشورهای پاکستان و افغانستان برای خرید تولیدات این شرکت می‌آیند اشاره کرد.
مهندس شاطریان شرکت فلرز انگلستان، ماریوپروستو و آئولوس را از رقبای اصلی سینا تکس دانست و اضافه کرد: «خط تکمیل ما بهتر از شرکت فلرز است و قابل ذکر است که در بیست سال گذشته با وجود تولیدات ما این شرکت‌ها دیگر نتوانستند به ایران دستگاهی بفروشند.»
وی دربارۀ مزایای محصولات این شرکت در مقایسه با شرکت‌های رقیب در خارج از کشور اظهار داشت: «قیمت محصولات ما خیلی پایین‌تر و حدود یک هشتم قیمت محصولات خارجی است. ضمن اینکه در ایران از همه نوع نخ و تراکمی برای تولید فرش استفاده می‌شود اما دستگاه‌های خارجی جوابگوی این نیست که فرش با هر تراکم و شانه‌ای بافته شود. به‌علاوه ما تغییراتی در دستگاه داده‌ایم و عیب دستگاه‌های خارجی را در دستگاه‌های خود برطرف کرده‌ایم.»

تحریم، مانعی برای صادرات
مدیرعامل شرکت سینا تکس، تحریم‌ها را مانعی برای صادرات به اروپا عنوان کرد و گفت: «با وجودی که قیمت محصولات ما نسبت به محصولات مشابه خارجی پایین‌تر است اما آن‌ها نمی‌توانند از ما خرید کنند. ما از بلژیک یک مشتری داشتیم که متخصص فنی‌شان را به ایران فرستادند و پس از دیدن دستگاه آن را تایید کرد و تغییراتی که در محصول داده بودیم را پسندید، اما چون تحریم بودیم، نتوانستند از ما محصول بخرند.» او ادامه داد: «برای مثال ما در نمایشگاهی در ترکیه غرفه گرفتیم و هزینه کردیم. اما به دلیل خوب نبودن روابط ایران با سایر کشورها، استقبالی از محصولات ما نشد. امیدواریم که این مشکلات حل شود و تولیدکنندگان بتوانند با کشورهای خارجی کار کنند.»
مهندس شاطریان در پایان از تازه‌ترین تولیدات این شرکت خبر داد و گفت: «محصولات تازۀ ما در زمینۀ ساخت دستگاه‌های ریسندگی مثل پرس طاق، خشک کن الیاف و فیلترهای ورودی و خروجی خشک کن الیاف است. خشک کن الیافی که قبل از این با هزینۀ چند میلیارد تومانی از ایتالیا وارد می‌شد و ما امروز با نصف قیمت آن را به مشتری ارائه می‌کنیم.»

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved