گفتگو با مهندس محمد نوروزی، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی سپنتای زنجان

خط کامل تولید کاغذ A4 برای نخستین‌بار در ایران

شرکت «ماشین‌سازی سپنتای زنجان» از سال 1385 به‌طور رسمی فعالیت خود را با طراحی و تولید ماشین‌آلات بسته‌بندی مایعات رقیق و نیمه‌غلیظ آغاز کرد و در این دو دهه با بهره‌گیری از کادری متخصص و مجرب برای تولید به‌روزترین ماشین‌آلات، توانسته است 300 واحد تولیدی در داخل و خارج از کشور را تجهیز کند. هم‌اکنون برای نخستین‌بار در ایران خط کامل تولید کاغذ A4 از سوی این شرکت طراحی و ساخته شده است.

تولیدات داخلی در گذر از مرزها
مهندس محمد نوروزی، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی سپنتای زنجان، طراحی و ساخت ماشین‌آلات بسته‌بندی مایعات، تری بلوک گازدار و بدون گاز، پرکن، شستشو، دربند، ردیف‌کن، انواع لیبل‌زن OPP، نقاله‌های ارتباطی بین ماشین‌آلات، خط بسته‌بندی گالن و خط آب‌معدنی را از مهم‌ترین محصولات و خدمات این شرکت معرفی کرد و دربارۀ موارد کاربرد تولیدات خود گفت: «این تولیدات در صنایع غذایی، صنعتی، شیمیایی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و به‌عنوان مثال دستگاه تری بلوک با ٢٤ نازل شستشو، ٢٤ نازل پركن و ٨ هد دربند، براي پر كردن انواع مايعات رقيق مانند آب معدني، دوغ، آب ميوه در انواع ظروف پت، شيشه، پلي اتيلن با درب پيچي پلاستيكي قابل استفاده است.»
مهندس نوروزی از شرکت‌های ارژن شیراز، سارانوش، تبریز لبن، پگاه خراسان و پگاه کرمان، دادفر، شاهسوند، روغن موتور فوکس، تاراز شیمی، شیمی دور صنعت و شرکت‌های مربوط به برش کاغذ تحریر و A4 به‌عنوان مشتریان داخلی و از شرکت‌های آرم اویل و چندین شرکت در سلیمانیه، مقدونیه و کوزوو به‌عنوان مشتریان خارجی این شرکت نام برد و با بیان اینکه تولیدات این شرکت به کشورهایی مثل عراق، افغانستان، مقدونیه، کوزوو و انگلیس صادر می‌شود، رقیب سرسخت خود را کشور چین معرفی کرد و افزود: «ما با چینی‌ها از نظر قیمت، رقابت خیلی سختی داریم. متاسفانه واردات محصولات چینی خیلی زیاد است. به‌غیر از چین، از لحاظ قیمت می‌توانیم با ترکیه یا کشورهای اروپایی رقابت کنیم. از لحاظ کیفیت هم از بین کشورهای تولیدکننده می‌توان ترکیه را رقیب اصلی دانست که محصولات آن‌ها نسبت به کشورهای اروپایی کیفیت مطلوبی دارد.»

پشتیبانی پیوسته از دستگاه‌های تولیدی
مدیرعامل سپنتای زنجان، دربارۀ مزیت تولیدات این شرکت در مقایسه با محصولات خارجی گفت: «بهترین مزیت ما خدمات پس از فروش و پشتیبانی است. ضمن اینکه تولیدات ما قیمت خیلی پایین‌تری دارد. از همه مهمتر، ما براساس نیاز کشور دست به طراحی و تولید می‌زنیم. شاید یکی برود و یک دستگاه اروپایی بیاورد که نیاز کشورهای اروپایی در آن دیده شده و آن‌چه در کشور ما نیاز است را تامین نکند.» او ادامه داد: «مورد دیگر اینکه اگر دستگاه ما کار نکند، مشتری می‌تواند سریعاً پیگیری کند و برای تعمیر و تعویض کالا اقدام کند. اما این موضوع دربارۀ محصولات خارجی اتفاق نمی‌افتد؛ وقتی ماشین‌آلات وارداتی به کشور مقصد می‌رسد دیگر خریدار هیچ کاری نمی‌تواند بکند و مجبور است با این مسائل کنار بیاید. خدمات پس از فروش ما این امکان را دارد که خیلی زود می‌توانیم در دسترس باشیم. لازم به ذکر است که از لحاظ قیمت و کیفیت نیز مثلا از شرکت‌های چینی خیلی جلوتر هستیم.»

نیاز به تعامل بیشتر با سازمان‌های دولتی
مهندس نوروزی، علاوه بر بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار و گران شدن دلار و اجناس، واردات بی‌رویۀ ماشین‌آلات را از مشکلات جدی تولیدکنندگان عنوان کرد که البته کنترل این روزهای واردات را برای شرکت‌های تولیدی خوب و موثر دانست. او گفت: «گاهی کارخانه‌دار از چین یک خط تولید می‌آورد که اصلا به کارش نمی‌آید و هیچ استفاده‌ای از آن نمی‌تواند بکند. چند ده مورد می‌شناسم که دستگاهی آورده‌اند و کار نکرده و گذاشته‌اند در حیاط کارخانه و ماشین‌آلات ایرانی خریده‌اند. مخصوصا کارخانه‌جات آب‌معدنی و لبنی‌جات.» وی با اشاره به موضوع توجه به نیروی انسانی دربارۀ مشکل دیگر تولیدکنندگان افزود: «ارگان‌های دولتی مثل تامین اجتماعی و دارایی اگر یک مقدار تعامل کنند و کمی تولیدکننده‌های داخلی را دریابند، بهتر می‌شود کار کرد. هر صنفی صد در صد نیاز به وام پیدا می‌کند، ولی وام‌هایی که ما می‌گیریم خیلی درصدشان بالاست. مثلا 18 یا 19 درصد، وامی است که پس دادن آن واقعا کمر کارخانه‌دار را می‌شکند.»
او در پایان با تاکید بر امیدواری به ثبات پیدا کردن بازار، دربارۀ تاثیر ویروس کرونا بر فعالیت‌های سپنتای زنجان اظهار داشت: «ما در کرونا حداکثر تلاشمان را کردیم که تعطیل نکنیم و کار کنیم. قسمتی از صنف ما مربوط به خود کارخانه‌جات صنایع بهداشتی است که ما توانستیم در این حیطه با کارخانه‌جات بهداشتی و تولید ژل‌های بهداشتی و ضدعفونی همکاری موثر داشته باشیم.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved