گفتگو با مهندس حمیدرضا آزمون، رییس هیات مدیرۀ شرکت مهندسی آزمون صنعت (نکا)

اقتصاد بر مدار تولید داخلی

شرکت «مهندسی آزمون صنعت» از سال 1367 آغاز به کار کرد و ابتدا تولید آداپتور و بعد ترانس و ترانسفورماتور را در دستور کار قرار داد. سپس با حضور در شهرک صنعتی و برخورداری از فضایی بزرگتر، با ایجاد خط تولید اتوماتیک تیرچه بلوک ساختمانی توانست تولیدات این شرکت را گسترش دهد و امروز در لیست شرکت‌های مربوط به نفت، گاز و پتروشیمی قرار گیرد. این شرکت دانش‌بنیان که به‌عنوان سازندۀ انواع ماشین‌آلات صنعتی، در صنایع ساخت و تولید و صنعت برق و الکترونیک نام‌آشناست، در سال 1391، موفق به کسب تندیس نام‌آوران سازندگی از سوی سازمان صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین در سال 1397 در نمایشگاه صنعت ساختمان، جایزۀ برترین تولیدکنندۀ این حوزه را از آن خود کرد.

صادرات، نیاز بازار امروز
مهندس حمیدرضا آزمون، رییس هیات مدیرۀ شرکت مهندسی آزمون صنعت، از شرکت‌هایی مثل جابن، الکتروپیک، پتروپارس جم، پارسیان تابلوی فجر، برق کرمان و برق شیراز به‌عنوان برخی مشتریان این شرکت نام برد و دربارۀ کاربرد یکی از محصولات تولیدی این شرکت گفت: «دستگاه اتوماتیک خرپای تیرچۀ صنعتی، برای تولید خرپای تیرچه به‌روش جوش مقاومتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که مطابق با تاییدیۀ شرکت استاندارد ساختمانی ایران ساخته و تولید می‌شود. همچنین ترانسفورماتور برای راه‌اندازی تابلوهای برق و تبدیل، کاهش یا تثبیت ولتاژ قابل استفاده است و در تست‌های انفجاری باید از ترانس‌های ضد حریق و خشک استفاده کرد.»
او با اشاره به اینکه واردات محصولات مشابه این شرکت برای بازرگانان صرفۀ اقتصادی ندارد، از شرکت ایران ترانسفو به‌عنوان یکی از رقبا و تولیدکنندۀ ترانس ایران نام برد. مهندس آزمون دربارۀ صادرات محصولات این شرکت اظهار داشت: «متاسفانه صادرات قوی و مطلوبی نداریم. در سال‌های گذشته شاید یک یا دو ترانس به مرز عراق فرستادیم، حتی نه خود عراق.»

دست‌های پشت پرده‌ای که به تولیدکننده آسیب می‌زنند
رییس هیات مدیرۀ شرکت مهندسی آزمون صنعت، این مساله را که در سال‌های آینده به دلیل پیشرفت تکنولوژی، ممکن است دیگر نیازی به تولید ترانس نباشد، تهدیدی برای تولیدکنندگان این محصول عنوان کرد و گفت: «احتمال دارد که در سال‌های آینده این محصول را با محصولات دیگری جایگزین کنند و ما به این موضوع به چشم تهدید نگاه می‌کنیم. یکی دیگر از مسائلی که تولیدکنندگان را تهدید می‌کند بالا رفتن قیمت مس و سیم است که ما را مجبور می‌کند محصولمان را گران‌تر بفروشیم.»
مهندس آزمون با اشاره به اینکه وجود مافیا به تولید و اقتصاد این حوزه آسیب جدی وارد می‌کند، افزود: «از زمانی که شرکت استاندارد اعلام کرد که تولید دستگاه تیرچه به‌صورت سنتی و با جوش الکترود یا CO2 منسوخ شده، بسیاری از تولیدکنندگان به تولید دستگاه تیرچۀ صنعتی روی آوردند. تفاوت این دستگاه‌ها در اندازۀ میلگرد و جوش برقی است. ترانسی که اتفاقا تولید خود ماست، باعث می‌شود که در یک لحظه 400 آمپر سر جوش بیاید و میلگردها به هم جوش بخورند.» او ادامه داد: «حضور رقبای داخلی و خارجی و عدم نظارت بر قیمت‌گذاری محصول، به تولیدکننده آسیب جدی وارد می‌کند. مشتری هم به‌خاطر اسم و برند محصول ممکن است دستگاهی گران‌تر بخرد. در این میان کسانی هم هستند که برخی تولیدکنندگان را تخریب می‌کنند.»
وی به عدم همکاری فروشندگان برخی محصولات مثل درایوهای راه‌انداز موتور نیز اشاره کرد و گفت: «متاسفانه گاهی اتفاق می‌افتد که مثلا در تهران درایوهای راه‌انداز موتور را نمی‌فروشند و ما مجبوریم از شهرهای دیگر مثل یزد و کرمان آن را خریداری کنیم. در حالی‌که نمایندگی‌اش در تهران است. مشخص نیست که آیا این فروشندگان به‌خاطر احتمال جابه‌جایی قیمت‌ها می‌ترسند محصول خود را بفروشند یا واقعا آن را ندارد. چنین مسائلی می‌تواند برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کند.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved