گفتگو با مهندس حامد محمودپور قمصر، مدیرعامل شرکت صدرا طرح و تجهیز اسپادانا

پژوهش در خدمت تولید چسب و رزین

شرکت دانش‌بنیان «صدرا طرح و تجهیز اسپادانا» که بیش از یک دهه سابقۀ فعالیت در زمینۀ تولید و طراحی تجهیزات مربوط به اتوماسیون چسب و رزین دارد، از سال 92 به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد و در حال حاضر، در حوزه‌های طراحی، ساخت، مشاوره، نصب و راه‌اندازی، نگه‌داری و پشتیبانی ماشین‌آلات، تجهیزات آزمایشگاهی، ابزار دقیق خطوط تولید و دستگاه‌های خاص صنعتی فعالیت می‌کند. گفتنی است که این شرکت، تنها تولیدکنندۀ داخلی دستگاه تزریق چسب گرم و سرد و رزین‌های تک‌جزئی و چندجزئی است و تاکنون موفق به دریافت گواهی‌نامۀ ISO 9001:2015 و ثبت اختراع چند محصول از قبیل هد اسلات اسپری چسب حرارتی و دستگاه آماده‌سازی چسب گرم و تجهیزات مربوط به آن شده است.

بی‌رقیب در ایران
حامد محمودپور قمصر، مدیرعامل شرکت صدرا طرح و تجهیز اسپادانا، با بیان اینکه محصولات تولیدی این شرکت، رقیبی در ایران ندارد و نورتن آمریکا و رباتیک سوییس از رقبای خارجی این شرکت محسوب می‌شوند، گفت: «محصول ما از محصولات کاربردی در صنایع مختلف است و در صنایعی مثل صنعت چاپ و بسته‌بندی لمینت، صنایع سلولزی و بهداشتی، صنایع پزشکی و دارویی، صنایع غذایی، صنعت تولید فیلتر، صنعت نفت، صنعت چوب MDF و PVC، صنعت چرم، صنعت نساجی و صنایعی برای تولید تجهیزات پزشکی و ابزار دقیق، روشنایی، ساخت کنتور، شمع‌سازی، خودروسازی، ماشین‌سازی، شیشه‌های دوجداره، ظروف یکبار مصرف، لوازم خانگی، لوازم‌التحریر، تشک‌سازی، آسانسور، تولید سم، کف‌پوش، چسب و رزین کاربرد دارد.»
او از شرکت‌هایی مثل پگاه زنجان، مروارید پرگاس، قالی سلیمان، جمع ساز، کاشی میبد یزد، الکترو استیل، دنون، گلرنگ، ما‌ی‌بیبی و دنت به‌عنوان مشتریان این شرکت نام برد و دربارۀ تنوع محصولات تولیدی آن گفت: «در شرکت ما، انواع پمپ، یونیت‌های مربوط به ذوب چسب‌های هات‌ملت (پیستونی و دنده‌ای)، دستگاه لمینت، دستگاه‌های آزمایشگاهی، شیلنگ حرارتی، قطعات دستگاه‌های خارجی، گان دست، ماشین مخصوص، ماژول، انواع هدهای ریزشی، اسپری و مالشی، نازل و تمام سیستم‌های چسب‌زنی به روش اسپری یا ملت‌‌بلون تولید می‌شود.»

کاهش هزینه‌های صنایع با تامین محصولات مشابه خارجی
محمودپور هزینه‌های بالای واردات دستگاه و تعمیر و نگهداری آن را دلیل اصلی تولید محصول داخلی عنوان کرد و افزود: «این هزینه‌ها در کنار عدم ارائۀ خدمات پس از فروش از سوی شرکت‌های خارجی، موجب شد که این شرکت پس از چند سال پژوهش برای نخستین‌بار در کشور، محصولات مذکور را تولید و به بازار داخلی عرضه کند.» وی دربارۀ مزیت این محصولات، نسبت به محصولات مشابه خارجی اظهار کرد: «پیش از این اکثر شرکت‌ها مثل زمزم و بهنوش، به خاطر خرید قطعات از خارج، توقف تولید داشتند یا نمی‌توانستند خدماتی ارائه کنند. اما با آغاز فعالیت ما، همان محصولات با قیمتی پایین‌تر از محصولات خارجی و قطعات یدکی ارزان‌تر تامین شد. ضمن اینکه ما به عنوان تولیدکنندۀ داخلی، خدمات پس از فروش هم برای محصول داریم. اما متاسفانه تا امروز صادرات به کشورهای دیگر نداشتیم.»

حمایت از تولیدکنندگان داخلی با جلب اعتماد مشتریان
مدیرعامل شرکت صدرا طرح و تجهیز اسپادانا از تولید تازه‌ترین محصول خود که مربوط به ملت‌بلون است و برای تولید پارچۀ ماسک‌های پزشکی استفاده می‌شود خبر داد و گفت: «شرایط پیش آمده به‌خاطر کرونا، موجب شد که فروش خیلی از محصولات ما که در صنایع مختلف کاربرد داشت، به شدت کاهش یابد، اما تولید دستگاه‌های مربوط به پارچۀ ملت‌بلون و خود پارچۀ ملت‌بلون، برای شرکت درآمدزا بوده است.»
او در پایان، رکود صنعت را به‌عنوان یک موضوع عمومی عنوان کرد و افزود: «آن‌چه در شرایط فعلی مستقیماً بر فعالیت ما تاثیر می‌گذارد، ورود کالاهای چینی بی‌کیفیت است. چون مشتری ممکن است آن را نشناسد و خرید کند. متاسفانه جلب اعتماد و شناساندن قطعۀ باکیفیت ساخت داخل خیلی مشکل است. اگر راهکارهایی برای اعتمادسازی مشتریان به تولیدکنندگان داخلی ارائه شود، می‌تواند کمک شایانی به شرکت‌های تولیدی کند.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved