یادداشتی بر زنان کوچک

المیرا شاهان | در فیلم سینمایی «زنان کوچک»، با دنیایی لطیف و زنانه روبه‌رو هستیم؛ گرتا گرویک، داستان کلاسیک «زنان کوچک» -نوشتۀ لوییزا می الکات- را به‌حدی زیبا به تصویر کشیده که از دیگر اقتباس‌های سینمایی این رمان که از سالیان قبل تا امروز ساخته شده بود، متمایزتر و دل‌پسندتر است؛ تا جایی که کمی بعد از اکران، تحسین بسیاری از منتقدان جهان را برانگیخت و در چهار رشته نامزد دریافت جایزۀ اسکار و به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال 2019 شناخته شد.
داستان با ورود جوزفین مارچ به دفتر یک روزنامه آغاز می‌شود. او که نویسنده است و برای کمک مالی به خانواده‌اش و شاید فرار از دوست داشته شدن، به نیویورک آمده و سعی دارد از طریق تدریس و چاپ داستان‌هایش در روزنامه، کسب درآمد کند، دختری بی‌نیاز و آزاد است و از سال‌ها قبل، از وابستۀ دیگری بودن و ازدواج گریخته، اما سیر داستان، او را در موقعیتی قرار می‌دهد که نیاز به دوست داشته شدن از سوی یک مرد را به مادرش ابراز می‌کند. با این حال ازدواج را حاصل جبر یا تحمیل جامعه می‌داند؛ چرا که جامعه بر این باور است که زن خوب، در حقیقت زنی است که ازدواج کرده. او بارها در انتخاب‌هایش دچار تردید می‌شود اما نصیحت مادرش دربارۀ اینکه «به خاطر یک نفر دیگر انجامش بده!» او را به نوشتن برای شادمانی خواهرش، بث، ترغیب می‌کند. این گذشتن از خود به‌خاطر دیگری در سراسر فیلم مورد توجه است؛ کمک به خانواده‌ای فقیر در صبح کریسمس، رفتن پدر خانواده به جنگ برای کمک به سربازان، دست و پنجه نرم کردن مگ (خواهر بزرگ‌تر) با فقر و ندوختن لباسی نو به‌خاطر آزار نرساندن به همسرش و موارد دیگر.
«زنان کوچک» راوی عشق، خانواده، انتظار، گذشت، شادی، جنگ، بیماری، شکست، امید، ناامیدی، هنر، فقر، اندوه و ثروت است. از این روست که دیدن این لطیفِ زنانۀ دلپذیر را به شما پیشنهاد می‌کنم.

The Guardian – (امتیاز: ۱۰ از ۱۰): «زنان کوچک» فیلم سخاوتمندانه و فریبنده‌ای از «گرتا گرویگ» است.

آلونسو دورالده – TheWrap (امتیاز ۱۰ از ۱۰): در دورانی که سانتی‌مانتال بودن و احساسات‌گرایی به نوعی تبدیل به ادویۀ مخصوص فیلم‌سازان شده است، «گرویگ» فیلمی دربارۀ عشق و خانواده و متعهد بودن ساخته است آن هم بدون اینکه سعی کند از بینندگان سواستفاده بکند. این فیلم یک «زنان کوچک» برای سالیان دراز است.

کیتی رافی – The A.V Club (امتیاز ۱۰ از ۱۰): «زنان کوچک» بهترین نوع فیلم هالیوودی است؛ عمیق و در عین حال رها، پیچیده در عین حال قابل فهم، به‌شدت خوش‌ساخت و قابل حس شدن. تمامی بازی‌های این فیلم درجه یک‌اند.

کیت ارلبند – Indiewire (امتیاز ۹.۱ از ۱۰): «گرویگ» با این اقتباس خود نگاهی متفاوت به زندگی «زنان کوچک» از لنز تکنیک‌های داستان‌گویی جاه‌طلبانه و مدرن انداخته است.

لی گرین‌بلت – Entertainment Weekly (امتیاز ۹.۱ از ۱۰): اگرچه فیلم به نظر می‌رسد که زنانگی را به طرز متفاوتی در این اثر زنده کرده است اما همچنان می‌شود روح نویسندۀ اصلی را در آن دید.

روزی نایت – IGN (امتیاز ۸.۸ از ۱۰): «گرویگ» جانب احتیاط را در این اثر حفظ کرده است اما مجموعۀ بازیگرانی بسیار درخشان باعث شده است که دیدن آن لذت‌بخش باشد.

برایان تروت – USA Today (امتیاز ۸.۸ از ۱۰): بازیگران این اثر عملکردهای درخشانی از خود نشان داده‌اند اگرچه که لذت‌بخش‌ترین بخش تماشای این اثر نمایشنامۀ کم‌نظیر «گرویگ» است.

تیم رابی – The Telegraph (امتیاز ۸ از ۱۰): غیرممکن است که «زنان کوچک» را بیشتر از حدی که «گرتا گرویگ» به آن علاقه دارد دوست داشته باشیم.

دیوید رونی – The Hollywood Reporter (امتیاز ۸ از ۱۰): «گرویگ» به‌خوبی مرز بین احترام به این اثر کلاسیک و داخل کردن رویکردی فمنیستی و مدرن را رعایت کرده است. شاید بازیگران او به‌خاطر نوع شخصیت‌هایی که بازی کرده‌اند کمی محدود شده باشند اما ترکیب آن‌ها بسیار دوست‌داشتنی و جذاب است.

Slant Magazine – (امتیاز ۶.۳ از ۱۰): هر کدام از صحنه‌های اثر با ریتم مکالمات زنان هماهنگ شده است.

امتياز من: ☆☆★★★★★★★★

کارگردان: گرتا گرویگ
کشور سازنده: آمریکا
ژانر: درام، تاریخی
سال ساخت: 2019
زمان: 135 دقیقه
IMDb: 7.8/10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved