گفتگو با مهندس منصور خالدیان، مدیرعامل شرکت ماشین صنعت خالدیان

تحوّلی چشم‌گیر در تولید دستگاه‌های کشاورزی

شرکت «ماشین صنعت خالدیان» از سال 1367 آغاز به کار کرد و در سال 1381 ثبت رسمی شد. این شرکت در آغاز فعالیت خود، نمایندگی انحصاری فروش و خدمات پس از فروش محصولات شرکت Power Walker آلمان را در زمینۀ UPSهای اداری و نمایندگی Erskine انگلستان را در زمینۀ UPSهای صنعتی اخذ کرد و پس از مدتی با عقد قراردادی انحصاری توانست محصولات شرکت SUPSONIK اسپانیا را بومی‌سازی کند. پیش از این، تولید، صادرات و واردات انواع قطعات الکتریکی و الکترونیکی، بورد UPS، تابلو برق صنعتی، انواع دستگاه‌های مولد برق و انتقال نیرو از سوی این شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شد. اما در حال حاضر، تمرکز «ماشین صنعت خالدیان» بر ساخت انواع ادوات کشاورزی و دستگاه‌های مربوط به کاشت، داشت و برداشت است.

تولیدکنندگان نخبه در زمینۀ ادوات کشاورزی
مهندس منصور خالدیان، مدیرعامل شرکت ماشین صنعت خالدیان، دربارۀ محصولات تولیدی این شرکت گفت: «خاک‌ورز حفاظتی مرکب، چیزل پکر، عمیق‌کار، بذرکار، کودکار، بذرکار ریزدانه‌کار، انواع کشت مستقیم سبک و سنگین، دروگر، کلتیواتور و … از ادوات و دستگاه‌های تولیدی شرکت ماست.»
او با اشاره به اختراعات این شرکت اظهار داشت: «من تاکنون سه اختراع ثبت کرده‌ام و عضو انجمن نخبگان و مخترعین هستم و موفق به ساخت اولین دستگاه کاشت حبوبات در جهان شدم. ما توانستیم بسیاری از محصولات از جمله دستگاه عمیق‌کار را که نمونۀ ایرانی نداشت داخلی‌سازی کنیم.» وی ادامه داد: «دستگاه کودکار ما، از نمونه‌های موفق تولیدی ماست که می‌تواند گندم بکارد، سه سانتیمتر خاک روی آن قرار دهد، سپس کود و دوباره خاک بگذارد و در نهایت آن را بکوبد و عبور کند. اما مثلاً مشابه خارجی این دستگاه، کود و گندم را با هم قاطی می‌کند و از لحاظ علمی اصلا درست نیست.»
مهندس خالدیان دربارۀ محصول دیگر این شرکت گفت: «پیش از این کشاورز باید برای کاشت، داشت و برداشت محصولات خود، چند دستگاه خریداری می‌کرد. ما توانستیم برای اولین‌بار در دنیا دستگاهی تولید کنیم که کار چند دستگاه را با هم انجام دهد و هم آبی‌کار و هم دیم‌کار باشد. یا اینکه برای کاشت جو و حبوبات دستگاه‌های متعددی تولید می‌شد. ما این‌ها را در هم ادغام کردیم.»
او در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون این محصولات به کشورهای دیگر صادر شده است یا خیر، گفت: «ما تا امروز صادرات مستقیم نداشته‌ایم. اما برای مثال در نمایشگاه شمال، مشتریانی از کشورهای عراق و افغانستان دستگاه ما را خریداری کردند.»
مهندس خالدیان دربارۀ مزایای این ادوات در مقایسه با محصولات مشابه خارجی بیان کرد: «مشتریان به‌دنبال هر قطعه‌ای که باشند، قابل دسترسی است. ضمن اینکه مشتری در هر کجای ایران که باشد، در صورت ایراد پیدا کردن دستگاه می‌تواند با ما تماس بگیرد تا او را راهنمایی کنیم یا کارشناس بفرستیم تا مشکل رفع شود. همچنین دستگاه‌های ما یک تا دو سال ضمانت دارند.»

جولان دلال‌ها، در بازار خرید و فروش آهن و فولاد
این مدیرعامل از تازه‌ترین محصول «ماشین صنعت خالدیان» خبر داد و گفت: «کشاورزان در روستاها فرضا برای چیدن یونجه از دستگاه یونجه‌چین استفاده می‌کنند که با بنزین یا گازوئیل کار می‌کند و خطرناک است. ما در تدارک محصولی هستیم که با نور آفتاب کار می‌کند و در دنیا بی‌نظیر است. این ایدۀ خودمان است و قرار است آن را به تولید برسانیم.»
او در پایان، از هزینه‌های مربوط به تهیۀ آهن گلایه کرد و افزود: «در استان ما (کردستان)، دلال‌هایی هستند که آهن را کیلویی 7 تومان از فولاد مبارکه می‌خرند اما در بازار سیاه به قیمت 30 تومان می‌فروشند. اما به ما با این قیمت فروخته نمی‌شود. این در حالی است که کشاورزان ما سختی‌های زیادی متحمل می‌شوند و رنج‌دیده‌اند. مشتریان ما اغلب کشاورزان هستند و هرچه هزینۀ تمام‌شدۀ محصولات کمتر باشد، به نفع کشاورز است.» وی ادامه داد: «متاسفانه جواب تلفن ما را نمی‌دهند و نمی‌گذارند که برای تهیۀ فولاد و آهن اسم‌نویسی کنیم؛ اما دلال‌ها بدون اینکه مالیاتی بدهند و نیروی کاری داشته باشند، آن را خرید و فروش می‌کنند. همین اتفاق موجب شد که در بحران‌های اقتصادی از 65 نیروی کار ما، تنها 30 نفر باقی بمانند.»

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved