گفتگو با مهندس سید صادق صحرایی، مدیرعامل مجتمع فراصنعت طبرستان

تولید بزرگترین ماشین قالب‌گیری دنیا با ارتفاع هفت متر

«مجتمع فراصنعت طبرستان» در سال 1385، واحد ماشین‌سازی و قالب‌سازی خود را با هدف تامین ماشین‌آلات خط تولید و قالب‌ها آغاز کرد. ماشین‌ها و قالب‌های صنعت قالب‌گیری دورانی که در خطوط تولید موجود در ایران مورداستفاده بود از سوی این شرکت به بازار عرضه می‌شد؛ تا اینکه در سال 1387، ایدۀ تولید این ماشین‌آلات با سیستم کنترل اتوماتیک و کورۀ متحرک وارد فاز عملیاتی شد و یک سال بعد به بهره‌برداری رسید و ثبت اختراع شد.

تنوع تولید ماشین‌آلات صنعت پلاستیک
مهندس سید صادق صحرایی، مدیرعامل مجتمع فراصنعت طبرستان، دربارۀ ماشین‌آلات تولیدی این شرکت دانش‌بنیان گفت: «انواع ماشين‌آلات قالب‌گيري دوراني (روتومولدینگ)، قالب‌ها و كليۀ لوازم جانبي اين صنعت از جمله سيستم‌هاي انتقال مواد اوليه، ميكسرهاي با دور بالا، تجهيزات نصب قالب‌ها، گيره، فريم، اجزاي تعبيه شونده، تقويت‌كننده‌هاي جريان هوا، پوشش‌هاي عايقي، رزوه و جرثقيل سقفي از سوی شرکت ما تولید می‌شود.» او ادامه داد: «ما دستگاهی به نام کوره داریم که در دنیا به نام شاتل معروف است و از قالب‌های فلزی است که با ورق ساخته می‌شود. آسیاب پودرساز یا پولورایزر محصول دیگر ماست که گرانول را به پودر تبدیل می‌کند و کامپانزرها نیز که مخصوص صنعت قالب‌گیری دورانی است توسط مجتمع فراصنعت طبرستان ساخته و به بازار عرضه می‌شود.»
وی کاربرد اصلی این ماشین‌آلات را در صنایع پلاستیک عنوان کرد و دربارۀ مشتریان این شرکت گفت: «ما تامین‌کنندۀ شرکت‌های تولید مخازن پلی‌اتیلنی هستیم. مثل پلاستیک طبرستان و شرکت‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند. البته ما ماشین‌آلاتی نیز برای صنایع نفت و گاز تولید کرده‌ایم. با شرکت هرمز و مکین دریا نیز همکاری داشته‌ایم.»

محصولی سی درصد قیمت محصول مشابه خارجی
مهندس صحرایی با اشاره به بازارهای صادراتی مجتمع فراصنعت طبرستان در کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، عراق و افغانستان، به رقبای خارجی این شرکت اشاره کرد و گفت: «در آسیا، هند حرف اول را در بازار رقابتی می‌زند. چینی‌ها هم به این بازار وارد شده‌اند اما ایتالیا، آلمان، آمریکا و کانادا در صنعت قالب‌گیری دورانی، اول هستند.»
مدیرعامل مجتمع فراصنعت طبرستان، قیمت پایین ماشین‌آلات تولیدی این شرکت در مقایسه با محصولات مشابه خارجی را مزیتی مهم برشمرد و افزود: «با توجه به هزینه‌های پایین‌تر تولید در ایران، مثل دستمزد کارگر و آهن‌آلاتی که تولید داخل هستند، بدون اغراق قیمت تولیدات ما سی درصد قیمت این محصول در جهان است. فرضاً اگر ماشین قالب‌گیری دورانی ما در دنیا حدود 300 هزار دلار و بالاتر قیمت داشته باشد، مشتری خارجی می‌تواند نمونۀ ایرانی آن را حدود 100 هزار دلار از ما خریداری کند.»
وی دربارۀ تازه‌ترین محصول این شرکت گفت: «اکنون، در حال تولید یک اکسترودر با روش واترینگ هستیم. به‌علاوه بزرگترین ماشین قالب‌گیری دنیا با ارتفاع هفت متر در مرحلۀ مونتاژ قرار دارد.»

تهیۀ برخی تجهیزات الکترونیکی، با دشواری روبروست
این مدیرعامل تحریم را مساله‌ای مهم برای تهیۀ تجهیزات الکترونیکی مثل قطعات پی‌ان‌سی، درایورها و الکتروموتور گیربکس‌ها دانست و اظهار داشت: «تهیۀ این تجهیزات، دشوار است و تنها با صرف قیمت‌های بسیار گزاف ممکن است. ما باید این تجهیزات را با ارز آزاد وارد کنیم که کار ما را خیلی پیچیده کرده. ضمن اینکه واردات بعضی قطعات به‌طور مستقیم برعهدۀ خود ماست و این موضوع برای ما که بر تولید تمرکز داریم، نه بازرگانی، واقعا طاقت‌فرساست.» او اضافه کرد: «مسالۀ دیگر بحث تعهدات ارزی است. سال 97 صادراتی ریالی به عراق داشتیم اما به‌صورت دلاری بدهکار شدیم که این بازپرداخت برای ما بسیار سنگین است.»
مهندس صحرایی در پایان حمایت‌هایی که نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود را قابل تقدیر دانست و نگاه مثبتی که به این شرکت‌ها وجود دارد، اتفاقی خوب خواند.

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved