گفتگو با مهندس محمد شیرزاده ابیازنی، مدیرعامل شرکت طرسام

تولید ماشین‌آلات بسته‌بندیِ با دوام و بی‌رقیب در منطقه

شرکت «طرسام» در سال 1368 با موافقت وزارت صنایع در منطقۀ کمال‌شهر استان البرز، فعالیت خود را آغاز کرد. پس از سه سال با استفاده از تکنولوژی ساخت ماشین‌آلات اروپا و آسیا، در سال 1371 ثبت رسمی شد و توانست با بهره‌گیری از تکنولوژی روز، گردش کار مکانیزه، استفاده از نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی و شبیه‌ساز قطعات و مکانیزم دستگاه‌ها و همچنین استفاده از سیستم‌های کنترل PLC و تاچ پنل و دستگاه‌های دقیق CNS و وایرکات، در سال 1393، از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به‌عنوان شرکتی دانش‌بنیان شناخته شود. شرکت طرسام، تا امروز توانسته برای ساخت برخی تجهیزات از سوی شرکت‌های داخلی و خارجی تاییدیه دریافت کند که صنایع پزشکی مددبخش، مجتمع تولیدی تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و همچنین شرکت داروسازی خوارزمی از جملۀ این شرکت‌ها هستند.

صادرات غیرمستقیم به کشورهای همسایه و اروپا
مهندس محمد شیرزاده ابیازنی، مدیرعامل شرکت طرسام، با اشاره به اینکه حوزۀ فعالیت این شرکت ساخت و تولید دستگاه بسته‌بندی برای صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و لبنیات است، گفت: «در حال حاضر، ماشین تولید کپسول ژلاتینی، دستگاه‌های بلیسترینگ (برای صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی)، دستگاه‌های کارتونینگ (برای صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی)، دستگاه‌های فیلینگ و کپینگ انواع بطری (برای صنایع دارویی)، دستگاه‌های ترموفرمینگ (برای صنایع غذایی و تجهیزات پزشکی)، دستگاه‌های وکیوم فرمینگ، دستگاه‌های شکل‌دهی و بسته‌بندی محصولات لبنی و همچنین دستگاه‌های پرکن مواد غذایی و دارویی توسط شرکت طرسام طراحی و تولید می‌شود.»
او از شرکت‌های چیکا، نامی‌نو، فودی‌نو، ویشتا کاسپین، شامانا در صنایع غذایی و از شرکت‌های داروسازیِ ابوریحان، اکسیر، مینا دارو، داروپخش و عبیدی، به‌عنوان مشتریان این شرکت نام برد. همچنین شرکت‌های آوا سرنگ، سها، مددبخش، پاک‌شو، اکتیو و پاک‌رخ که در حوزۀ تجهیزات پزشکی و صنایع بهداشتی فعالیت می‌کنند، برای تولید محصولات خود از ماشین‌آلات طرسام استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: «تاکنون صادرات مستقیم از سوی طرسام به کشورهای دیگر صورت نگرفته است اما به صورت غیرمستقیم برخی شرکت‌ها در کشورهای آلمان، عراق و ازبکستان، ماشین‌آلات این شرکت را خریداری کرده‌اند.»

بی‌رقیب در ایران و جنوب غربی آسیا
مهندس شیرزاده تولید برخی ماشین‌آلات طرسام (مثل بلیسترینگ، فیلینگ و کپینگ، کارتونینگ و اسکین پک) را در ایران و خاورمیانه بی‌رقیب دانست و دربارۀ رقبای خارجی این شرکت گفت: «کشورهای اروپایی و چین، از رقبای اصلی ما در تولید این ماشین‌آلات هستند که البته کیفیت و قیمت دستگاه‌های ساخت چین، پایین‌تر از تولیدات ماست. در حوزۀ ساخت دستگاه ترموفورمینگ، ما با ترکیه و برخی کشورهای اروپایی در حال رقابت هستیم.»
وی مهمترین مزیت ماشین‌آلات طرسام نسبت به تولیدات دیگر کشورها را، قیمت و خدمات عنوان کرد و افزود: «ما در این سی سال فعالیت، هنوز دستگاهی داریم که حدود 27 سال است کار می‌کند و از ما خدمات می‌گیرد. فکر می‌کنم این وجه تمایز ما با رقبای خارجی است.»

مشتری داخلی باید به تولیدکنندۀ ایرانی باور داشته باشد
مدیرعامل طرسام دستگاه اسکین پک را تازه‌ترین محصول این شرکت معرفی کرد و از ارتقای دستگاه‌های کارتونینگ و بلیسترینگ خبر داد که در آینده با ویژگی‌های دیگری در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.
او جذب مشتری داخلی را از سوی بازرگانانی که به دنبال منافع خود هستند و ماشین‌آلات خارجی وارد می‌کنند از مشکلات تولیدکنندۀ ایرانی دانست و گفت: «برخی با شیرینی‌های خاص دست به واردت می‌زنند تا محصول ایرانی کنار گذاشته شود. در حالی که ما از نظر کیفیت چیزی کم نداریم. هرچند تفاوت‌هایی وجود دارد و با کسی که بیش از ما در این حوزه فعالیت داشته قابل مقایسه نیستیم، اما مشتری داخلی نیز باید ما را باور کند.»

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved