گفتگو با مهندس اسدالله میرزایی، مدیرعامل شرکت صنایع جوش و برش کاراسازه

شکار استانداردهای جهانی با تولید دستگاه‌های جوش و برش

شرکت دانش‌بنیان «صنایع جوش و برش کاراسازه» از سال 1368 با دریافت موافقت اصولی از اداره کل صنایع و معادن استان مرکزی تاسیس شد و پس از بهره‌برداری و تولید، توانست به نیازهای فراوان صنایع کشور به ماشین‌آلات و تجهیزات جوش و برش پاسخ دهد. این شرکت در پاییز سال 1377، موفق به دریافت گواهینامه و استاندارد ISO9002-94 از شرکت DNV هلند شد و پنج سال بعد، یعنی در سال 1382، استاندارد ISO9001-2000 را دریافت کرد. در سال 1385 نیز، استاندارد ISO9001-2008 را به دست آورد که این استاندارد تا امروز از سوی شرکت انگلیسی QAL تمدید شده است. گفتنی است که در پاییز 1395، صنایع جوش و برش کاراسازه، به‌خاطر بهبود کیفیت محصولات و استفاده از استانداردهای جهانی، توانست گواهینامۀ اتحادیۀ اروپا CE از شرکت ECM ایتالیا را از آن خود کند. در حال حاضر، این شرکت بیش از 85 نوع محصول مربوط به جوش، برش و دریل را تولید کرده است که با برخورداری از مهندسان و متخصصان مجرب، به توانایی طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنایع دست یافته است.

اولین تولیدکنندۀ ماشین‌آلات جوش اتوماتیک در ایران
مهندس اسدالله میرزایی، مدیرعامل شرکت صنایع جوش و برش کاراسازه، با اشاره به اینکه این شرکت اولین تولیدکنندۀ دستگاه‌های جوش اتوماتیک زیرپودری، ماشین‌آلات اتوماتیک جوشکاری و دستگاه‌های برش ریلی و جوش‌های اینورتری و دستگاه‌های برش خطی و CNC است، گفت: «در شرکت ما دستگاه‌های دریل CNC پلیت و H صاف‌کن‌ها و نیز تجهیزات اتوماسیون جوشکاری از جمله بوم و ستون، انواع گرداننده‌های مخازن، انواع پوزیشنرهای زاویه‌گیر، دروازه‌ جوش اتوماتیک، دستگاه مونتاژ تیر ورق، خط تولید H و BOX و دستگاه شات بلاست و … نیز طراحی و تولید می‌شود.» او دربارۀ کاربرد این محصولات افزود: «دستگاه‌های ما در صنایع فلزی و هرکاری که نیاز به برشکاری، مونتاژ و جوشکاری دارد و همچنین در مخزن‌سازی و ساخت مخازن نفت و گاز کاربرد دارد.»
وی با بیان اینکه در گذشته دستگاه‌های این شرکت مورد استفادۀ شرکت‌های خیلی خاص دولتی بود و به‌مرور از لحاظ قیمت و آسان بودن تهیه، مورد استفادۀ شرکت‌هایی که کار ساخت مخازن یا سازه‌های سنگین انجام می‌دهند نیز قرار گرفت، از گروه مپنا به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی خود نام برد و اضافه کرد: «ما در خیلی از کارخانه‌‌جات مپنا اتوماسیون جوشکاری و جوشکاری بوم و ستون را راه‌‌اندازی کردیم. در دوران شکوفایی پارس جنوبی یعنی دورانی که فعالیتش زیاد بود، تجهیزات زیادی از جمله دستگاه‌‌های جوشکاری دستی و جوشکاری ماشین را به آن‌ها ارائه کردیم که در تکمیل فازهای مختلف پارس جنوبی موثر بود و خیلی از روش‌‌های قدیمی که قبلا به‌صورت دستی انجام می‌شد، در آن دوران به صورت ماشینی درآمد.»

ارتقای کیفیت محصولات برای دست‌یابی به استانداردهای جهانی
مهندس میرزایی شرکت‌های خارجی تولیدکنندۀ صنایع جوش در اروپا، آمریکا، چین و شرکت‌های تازه تاسیس و در حال رشد هندوستان را از رقبای خارجی این شرکت معرفی کرد که بیشتر در بخش اتوماسیون هستند. او سطح تولید و تکنیک شرکت «صنایع جوش و برش کاراسازه» را در حد شرکت‌هایی که در اتوماسیون خیلی پیشرفته قرار دارند دانست و گفت: «مزیت تولیدات شرکت ما این است که اولاً داخلی هستیم و هر چیزی که می‌سازیم با کمک و فکر نیروهای داخلی ساخته می‌‌شود و تا امروز تلاش کرده‌ایم که محصولاتمان را حفظ کنیم و ارتقا دهیم. چرا که اگر تولید داخلی نداشته باشیم باید مثل قبل از شرکت‌‌های اروپایی یا در شرایط کنونی از شرکت‌های چینی و هندی تجهیزات بیاوریم.»
او مشتریان خارجی ماشین‌آلات جوشکاری این شرکت را اهل عراق، افغانستان و قطر و مشتری برخی قطعات خاص کاراسازه را اهل هلند معرفی کرد و دربارۀ تازه‌ترین محصول این شرکت گفت: «ما بعد از یک دورۀ کاری، بخش توسعۀ مرحلۀ دوم را آغاز کردیم؛ توسعۀ مرحلۀ اول ما، ماشین‌‌آلات جوشکاری و برشکاری بود. توسعۀ دوم ایجاد خطی در مورد ساخت مخازن بود. یعنی علاوه بر اینکه ماشین‌‌‌آلات ساخت مخازن را می‌‌‌سازیم، خودمان هم به‌عنوان فاز دوم کارمان، کارخانه‌ای تاسیس کردیم که در آن ساخت مخازن را انجام می‌‌‌دهیم.»

عدم همکاری دستگاه‌های مربوطه برای واردات تجهیزات مورد نیاز تولیدکنندگان
مدیرعامل شرکت «صنایع جوش و برش کاراسازه» نوسانات شدید قیمت را موجب اثرگذاری منفی در بخش تولید دانست و افزود: «از آنجا که ما با اتوماسیون کار می‌کنیم و ماشین‌ساز هستیم، بخش زیادی از قطعات ماشین‌آلات سی‌ان‌سی وارداتی هستند، مثل انواع کامپیوترها، کنترلر، موتورها و سرووموتورها. بنابراین نوسان نرخ ارز تاثیر زیادی روی واردات این قطعات گذاشته است. موضوع بعدی واردات کالاهای اساسی صنعتی است؛ آن هم در شرایطی که نظارت چندانی بر واردات کالاهای دیگر صورت نمی‌گیرد و تا ما قطعات مورد نیازمان را نتوانیم وارد کنیم، نمی‌توانیم تجهیزات اتوماسیون بسازیم.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved