گفتگو با مهندس آرش حاجی‌علیلو، مدیرعامل شرکت پیشرفت پخت سحر

نان در سبد ماشین‌سازها

شرکت «نان سحر» فعالیت خود را از سال ۱۳۵۰ با مدیریت مهدی خان‌محمدی در زمینۀ تولید نان، با عنوان «نان بُلکی‌پزی سحر» آغاز کرد و ضمن برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تولیدکنندۀ نان در اروپا، به‌ویژه آلمان، توانست اولین معاملۀ ماشین‌آلات خارجی مربوط به تولید نان را در بخش خصوصی انجام دهد. مکانیزه شدن نانوایی، موجب افزایش تولید و تهیۀ نان‌های بهداشتی‌تر شد و به این ترتیب، تحولی در حوزۀ تولید نان به وجود آمد. پس از انقلاب، همکاری با شرکت‌های خارجی تا حدودی متوقف شد و گروه نان سحر درصدد تعمیر دستگاه‌ها و سرویس‌دهی آن‌ها برآمد. بنابراین با شناخت و دقت در قطعات و یادگیری راهکارهای مرتفع کردن مشکلات دستگاه‌ها، تعمیر دستگاه‌های خود و همکاران را برعهده گرفت تا اینکه در سال 1363، با تأسیس شرکت «پیشرفت پخت سحر» قدم در راه طراحی و ساخت انواع ماشین‌آلات تولید نان گذاشت. امروز این شرکت توانسته است جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی‌های روز دنیا را در تولید ماشین‌آلات تولید نان حجیم و شیرینی، پیاده‌سازی کند و به‌عنوان یکی از چهار زیرمجموعۀ گروه صنعتی نان سحر، در حوزۀ ساخت انواع ماشین‌آلات پخت نان صنعتی و شیرینی به فعالیت بپردازد.

تجهیز تمام و کمال هر واحد صنفی تولید نان
آرش حاجی‌علیلو، مدیرعامل شرکت پیشرفت پخت سحر، با بیان اینکه این شرکت تمام نیازهای یک واحد صنفی نان حجیم را تولید می‌کند، گفت: «ما تا امروز موفق به طراحی و ساخت 24 عدد ماشین در حوزۀ تولید نان شده‌ایم و تمام دستگاه‌های تهیۀ نان را تولید می‌کنیم.» او دربارۀ انواع دستگاه‌های تولیدی این شرکت، ادامه داد: «دستگاه میکسر اسپیرال که برای مخلوط کردن مواد اولیه و آماده‌سازی خمیر کاربرد دارد، از تولیدات شرکت پیشرفت پخت سحر است. همچنین در مرحلۀ فرم‌دهی نان، نیاز به دستگاه چانه‌گیر داریم که کار چانه کردن، تقسیم با وزن‌های برابر و گرد کردن خمیر را برعهده دارد؛ این دستگاه تازه‌ترین محصول این شرکت است که در شش ماه اخیر تولید شده. محصول دیگر، دستگاه رول‌کن خمیر و از دیگر محصولات مرحلۀ فرم‌دهی خمیر نان است.» وی افزود: «مرحلۀ بعدی برای پخت نان، تخمیر است. دستگاه‌های مولد بخار، گرمخانه و اتاق تخمیر نهایی از محصولات این مرحله محسوب می‌شوند. تکنولوژی بخار سرد توسط مؤسسین این شرکت وارد و بومی‌سازی شده و از صفر تا صد بخارسازی به‌روش اُلتراسونیک، در این کارخانه انجام می‌شود. پخت نان نیز توسط فرهای طبقه‌ای و گردان صورت می‌گیرد که از انواع گوناگون و تنوع بالایی برخوردار است. دستگاه برش نان و همچنین سرخ‌کن‌های اتوماتیک و غیراتوماتیک برای تهیۀ دونات و دستگاه تزریق کرم از محصولات دیگر این شرکت هستند.»

تولید محصول با کیفیت‌تر نسبت به محصول مشابه داخلی
حاجی‌علیلو با بیان اینکه بیشترِ شرکت‌های تولید نانی که در سطح استان تهران، البرز و دیگر استان‌ها فعالیت می‌کنند، توسط شرکت پیشرفت پخت سحر تجهیز شده‌اند، شرکت نان‌آوران، کترینگ هواپیمایی ماهان، آسمان و زاگرس، بستنی دومینو، کارخانۀ نان صنعتی کوبودنا، فروشگاه‌های رفاه و هایپراستار، شهر نان و نان مهتاب را از مشتریان این شرکت معرفی کرد و دربارۀ مزیّت محصولات خود نسبت به محصولات مشابه داخلی گفت: «با توجه به سبقه‌ای که ما در حوزۀ نان داریم، نیاز یک واحد تولیدی نان را به‌خوبی می‌شناسیم و پاسخگوی تمام نیازهای متخصصین در این حوزه هستیم. می‌توان گفت از بُعد کارایی و کیفیت یک پله بالاتریم و برخی از ماشین‌آلات تولیدی ما توسط هیچ‌کدام از شرکت‌های داخلی تولید نمی‌شود.»

بی‌ثباتی قوانین، مانعی برای توسعۀ صادرات
مدیرعامل پیشرفت پخت سحر، کشورهای آلمان، ایتالیا و ترکیه را رقیب اصلی این شرکت عنوان کرد و دربارۀ صادرات دستگاه‌های تولید داخل به سایر کشورها افزود: «صادرات ما چندان گسترده نیست و متاسفانه حمایتی که باید در بخش صادرات وجود داشته باشد، وجود ندارد. به‌طوری که برگشت ارز حاصل از صادرات در عرض سه ماه را از ما خواستارند در حالی‌که برای صادرات با مشکلات زیادی گریبانگیر هستیم و برخی شرکت‌های خارجی نمی‌توانند به ایران ارز بفرستند.» او اضافه کرد: «نبود ثبات در قوانین، مانع از توسعۀ صادرات است. شرایط فعلی باعث شده که نیروی انسانی ما بسیار ارزان شود. با وجود این مشکلات، تا امروز موفق به صادرات محصولات به کشورهای قطر، مالزی، عراق، عمان، روسیه، کشورهای حوزۀ C.I.S، ازبکستان، تاجیکستان و حتی برخی کشورهای آفریقایی شده‌ایم که این صادرات می‌تواند گسترده‌تر باشد.»

اعتماد مشتریان به محصول داخلی به جای محصولات وارداتی
به گفتۀ حاجی‌علیلو پیش از تولید چانه‌گیر و میکسرهای اسپیرال، مشتریان داخلی چاره‌ای جز خرید این دستگاه از خارج از کشور نداشتند، اما امروز با تولید این دستگاه‌ها خریداران به تولیدکنندۀ داخلی اعتماد کردند و دستگاه ایرانی خریداری می‌کنند. او غیر از چانه‌گیر به تولید محصول تازۀ دیگری نیز اشاره کرد و گفت: «در چندماه گذشته، فرهای فروشگاهی جدیدی با قابلیت پنج سینی و پکیجی از مجموعۀ فرهای گردان و طبقه‌ای تولید کردیم که در تعداد سینی با فرهای قبلی که ده سینی داشتند تفاوت دارند.» وی دربارۀ تفاوت این دو فر افزود: «پخت نان در فرهای گردان که جزو فرهای کانوکشن هستند، با تماس جریان هوا صورت می‌گیرد و در فرهای طبقه‌ای حرارت به طور همزمان و غیر مستقیم در هر طبقه پخش می‌شود. ما توانستیم در مجموعه‌های کوچک و ابعاد یک در یک فر گردان، فر تماسی و گرمخانه را جا دهیم که برای فضاهای خیلی کوچک مناسب است.»

تأسیس دانشگاه «سحر» و تأمین نیروی انسانی
او در پایان با بیان اینکه شرکت «نان سحر» با تأسیس دانشگاه علمی-کاربردی، سعی در آموزش نیروی انسانی علاقمند به تولید نان دارد، گفت: «ما به واسطۀ اطلاعاتی قوی که درنتیجۀ پنجاه سال فعالیت در این حوزه به دست آورده‌ایم، می‌توانیم موفقیتی تضمینی را برای خریداران رقم بزنیم و با تأمین نیروی انسانی، مواد اولیه و ماشین‌آلات ردۀ اول، از مشتریان شرکت پیشرفت پخت سحر پشتیبانی کنیم.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved