گفتگو با مهندس علیرضا اسلامی، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی اسلامی

رنگی بر صنایع رنگ، رزین و مرکب‌سازی

در سال 1350، نصرت‌اله اسلامی با تاسیس شرکت «ماشین‌سازی اسلامی» در حوزۀ رنگ‌سازی، قدم در راه تولید ماشین‌آلات داخلی گذاشت و تا امروز و با گذشت چهار دهه، این شرکت توانسته است با صنایع مختلفی همکاری کند و به‌طور خاص به تولید تخصصی محصولاتی در زمینۀ رنگ‌سازی، رزین‌سازی و مرکب‌سازی بپردازد.

شاخص در تولید و ساخت ماشین‌آلات ایرانی
مهندس علیرضا اسلامی، مدیرعامل شرکت «ماشین‌سازی اسلامی»، با بیان اینکه در این شرکت انواع میکسرها و آسیاب‌های رنگ تولید می‌شود، گفت: «میکسرهای ما شامل میکسرهای آزمایشگاهی، درب ثابت و درب پنوماتیک با ظرفیت‌های متفاوت است و آسیاب‌های سه غلطکه، ساچمه‌ای و بسکت‌میل نیز از محصولات دیگر ماشین‌سازی اسلامی هستند.» او کاربرد این محصولات را در حوزۀ رنگ، رزین و مرکب عنوان کرد و دربارۀ مشتریان اصلی این شرکت اظهار داشت: «تا امروز، تمام رنگ‌سازی‌های معروف و مطرح کشور با ما کار کرده‌اند. برخی صرفا در حد خدمات و برخی در حد ماشین‌آلات با ما همکاری داشته‌اند و بعضی صفر تا صد ماشین‌آلات کارخانه‌شان را از ما خریداری کرده‌اند. لازم به ذکر است که هیچ مجموعۀ رنگ‌سازی مشهور و بزرگی در کشور نیست که مجموعۀ اسلامی را نشناسد. آن هم به خاطر کیفیت کار و سابقۀ ماست.» وی افزود: «شرکت هیراد شیمی، شرکت طیف سایپا و … از مشتریان این شرکت هستند.»

کیفیت، بالاتر از چین و قیمت، پایین‌‌تر از اروپا
مهندس اسلامی در خصوص صادرات محصولات به کشورهای دیگر گفت: «تا امروز صادرات مستقیمی به خارج از کشور نداشته‌ایم و درگیر سیستم‌های مالیاتی نشده‌ایم. اما به کشورهایی مثل افغانستان، عراق، قزاقستان، ترکیه، اوکراین و دبی دستگاه فرستاده‌ایم.»
او دربارۀ رقیبان خارجی این شرکت گفت: «با توجه به تکنولوژی‌‌های کشورهای خارجی، ما بیشتر دنبال‌‌کنندۀ آنها هستیم تا رقیبشان. چرا که هم سابقۀ آن‌ها بیشتر است و هم سرمایۀ خیلی بیشتری دارند. ولی کیفیت ماشین‌‌آلات ما، از ماشین‌‌آلات چینی بالاتر است و از لحاظ قیمتی از ماشین‌‌آلات اروپایی پایین‌‌تر. یعنی از لحاظ بازار رقابتی در زمین رقابت هستیم.»
مدیرعامل شرکت «ماشین‌سازی اسلامی» دربارۀ مزایای دیگر محصولات این شرکت در مقایسه با محصولات مشابه خارجی افزود: «اولین نکته خدمات پس از فروش است که در ماشین‌‌آلاتی که می‌‌خرند خیلی مهم است. صرفا خرید ماشین‌‌آلات مهم نیست و خدماتش هم خیلی مهم است که شرکت‌‌های سازنده بتوانند در اسرع وقت خدمات داشته باشند. مورد بعد هم کیفیت دستگاه‌‌های ماست که با توجه به برند و خوش‌‌نامی در بازار، می‌‌شود گفت در ردۀ اول هستیم و اکثر مشتریانی که کیفیت خیلی برایشان مهم است به ما مراجعه می‌‌کنند.»

صنعت ماشین‌آلات، صنعت فرسوده‌ای است و نیاز به تکنولوژی جدید و سرمایه‌گذاری دارد
مهندس اسلامی دربارۀ محصولات تازۀ این شرکت گفت: «در حال حاضر، ما بیشتر در زمینۀ آسیاب‌‌ها تمرکز داریم؛ چون کارخانه‌‌جات بیشتر دنبال این هستند که موادشان را باکیفیت‌‌تر بیرون بدهند. طبیعتا در صنایع رنگ و مرکب هر چقدر اندازۀ ذرات مواد کوچک‌‌تر باشد، کیفیت رنگ و پوشش‌‌دهی و صافی سطحشان خیلی بالاتر می‌‌رود. برای مثال در صنایع ساختمانی کیفیت سطح خاصی نمی‌‌خواهد، ولی در صنایع خودرویی و صنایع مرتبط با آنها، صافی سطح خیلی بالایی مدنظر است.» او ادامه داد: «ما یا دیگر شرکت‌‌های ماشین‌‌سازی به دنبال ساخت دستگاه‌‌هایی هستیم که بتوانند رنگ‌‌ها را بهتر آسیاب کنند و اندازۀ ذرات را پایین‌‌تر بیاورند. مجموعۀ ما چند سالی است که روی آسیاب‌‌های بسکت‌میل تمرکز کرده و توانسته مشتری‌‌های خوبی را جذب کند و راندمان و هزینۀ تمام‌‌شدۀ رنگ را همراه با کیفیت محصول، برای شرکت‌‌های مختلف در ایران بالا ببرد.»
او در پایان با بیان اینکه صنعت رنگ‌‌سازی در بحث ماشین‌‌آلات، صنعت فرسوده‌‌ای است و نیاز به تکنولوژی‌‌های جدید دارد، گفت: «این تکنولوژی‌‌ها نیاز به سرمایه‌‌ دارد. هایتک‌‌ماشین در این زمینه خیلی کمک کرده و تایتل و هدفی که دارد خیلی هدف خوبی است. ولی رسیدن به آن هدف در کنار چالش‌‌هایی که با توجه به سیستم‌‌های اداری و پروتکل‌‌هایی که دارند وجود دارد، مقداری کار را سخت کرده. بعضی شرکت‌‌هایی که ما معرفی کردیم شرایط و زمان‌‌بندی هایتک را که دیدند پا پس کشیدند. بهتر است که این روند ساده‌‌تر شود و کارخانه‌‌جات بیشتری از سیستم هایتک بتوانند استفاده کنند. ولی این کار ذاتا خوب است.» اسلامی افزود: «مورد بعد بحث حمایت است؛ باید بازارهای انگیزشی داشته باشیم و بتوانیم به شرکت‌‌های کوچک کمک کنیم تا بزرگ شوند و بتوانیم راندمان شرکت‌‌هایی بزرگ را افزایش دهیم. این صنعت، بسیار بکر است و جا برای کار کردن در صنعت ماشین‌‌آلات زیاد. ما یک کارخانه‌‌ی پیشرو در این زمینه هستیم ولی باید حمایت بیشتری صورت گیرد و روند وام‌‌گیری ساده‌‌تر شود.»

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved