گفتگو با مهندس علیرضا ایزدی‌نیا، مدیرعامل شرکت توان پژوه بهراد

سرمایۀ اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش و فناوری است

شرکت دانش‌بنیان «توان پژوه بهراد» با بیش از سی سال سابقه در سال 1397 تاسیس شد و تا امروز با هدف بهروه‌وری از انرژی با حداقل آلودگی و همچنین استفاده از تکنولوژی‌های برتر الکترونیک قدرت، به فعالیت خود ادامه داده است.

تمرکز بر تولید دو محصول دانش‌بنیان
مهندس علیرضا ایزدی‌نیا، مدیرعامل شرکت توان پژوه بهراد، دربارۀ محصولات تولیدی این شرکت گفت: «ما دو محصول کلی داریم که هردو دانش‌بنیان هستند؛ رکتیفایر سوئیچینگ (IGBT – که شامل رکتیفایر پایه [سری N] و رکتیفایرهای ماژولار [سری M] می‌شود) و ثبّات کیفیت توان. این محصولات در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع شیمیایی، صنعت برق و الکترونیک و همچنین صنعت آب، پساب و محیط زیست استفاده می‌شود.»
او دربارۀ کاربرد منابع تغذیۀ سوئیچینگ بیان کرد: «این محصول به‌طور خاص در زمینۀ صنایع آب‌کاری و استهسال فلزات رنگی و مجموعاً در هر محلی که به منبع تغذیۀ صنعتی نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.» وی دربارۀ ثبّات کیفیت توان، محصول دیگر این شرکت، گفت: «این دستگاه برای اندازه‌گیری داده‌های توان الکتریکی است که علاوه بر داده‌های پایه مثل ولتاژ، جریان و انرژی، شاخص‌های کیفیت توان (دامنه و فاز مولفه‌های هارمونیکی ولتاژ و جریان، عدم تعادل ولتاژ و جریان و … ) را نیز اندازه‌گیری و ثبت می‌کند و می‌توان آن را در نقاط مختلف شبکۀ توزیع یا انتقال برق، پست‌های برق ورودی صنایع، پست‌های توزیع و برق منطقه‌ای (ترانسفورمرها و فیدرها) و غیره نصب کرد.»

نصف قیمت دستگاه‌های چینی، با کیفیتی به مراتب بالاتر
مهندس ایزدی‌نیا از شرکت کروز که از قطعه‌سازان و سهام‌داران عمدۀ ایران خودرو محسوب می‌شود، به‌عنوان یکی از مشتریان اصلی این شرکت نام برد که محصولات توان پژوه بهراد را برای آب‌کاری خریداری کرده است. شرکت رینگ پلاس و کی‌دبلیوسی نیز از دیگر شرکت‌‎های بزرگ خریدار محصولات این شرکت هستند.
او تولیدات شرکت توان پژه بهراد را در ایران بی‌رقیب دانست و افزود: «رقبای داخلی به قدرت ما نیستند و به صورت پله‌ای و پراکنده‌اند.» او شرکت‌های سوئدی و برندهای متفرقۀ چینی را از رقبای خارجی عنوان کرد و دربارۀ مزایای محصولات تولیدی این شرکت نسبت به محصولات مشابه خارجی گفت: «نخستین مزیت ما قیمت است. قیمت محصولات ما نسبت به محصول مشابه چینی نصف است و در مقایسه با دستگاه‌های تولید سوئد، یک چهارم تا یک پنجم هزینه دریافت می‎کنیم. ضمن اینکه ما خدمات پس از فروش داریم و دستگاه‌هایمان را تا دو سال به طور کامل گارانتی می‌کنیم.» او ادامه داد: «دربارۀ کیفیت تولیدات نیز باید گفت که دستگاه‌های ما یک سر و گردن از محصولات چینی بالاتر و در سطح دستگاه‌هایی اروپایی است.»

نیاز به حفظ دانش و فناوری با وضع قوانین و مقررات
مدیرعامل شرکت توان پژوه بهراد دربارۀ پاره‌ای از مشکلات و مسائل این شرکت گفت: «اگر از مسائل اقتصادی که این روزها همه با آن درگیر هستند بگذریم، دغدغۀ اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث مالکیت معنوی و حفظ حقوق معنوی است. هنوز قوانین متقن و کاربردی که بشود از آن استفاده کرد وجود ندارد. روند، خیلی طولانی است و به همین منظور جلوگیری از کپی‌سازی سخت است. سرمایۀ اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانش و فناوری است که از آن بهره می‌گیرند. حفظ این سرمایه فقط با قوانین تضمین می‌شود که در حال حاضر این قوانین، دست و پا شکسته هستند.»
او در پایان از محصول تازۀ این شرکت که در دستۀ منابع تغذیه‌ای است و در حال حاضر تکنولوژی آن را تنها آمریکا و انگلستان در دست دارند خبر داد که توان پژوه بهراد نخستین تولیدکنندۀ داخلی آن محسوب می‌شود.

این گزارش در بهار ۱۴۰۰ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved