گفتگو با مهندس سمیه چراغی‌فر، مدیرعامل شرکت پارس بافت گلستان

اولین تولیدکنندۀ دستگاه توری پرسی در جهان

شرکت دانش‌بنیان «پارس بافت گلستان» از سال 1390 در حوزۀ صنایع مفتولی به‌منظور طراحی و تولید ماشین‌آلات مربوط به این حوزه ثبت شد. این شرکت تا امروز با طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های اتومات و نیمه‌اتومات فنس‌بافی در ایران توانسته به‌عنوان یکی از بهترین شرکت‌ها در تولید این محصولات شناخته شود و عنوان تعاونی برتر در سال 1396 را از آن خود کند. کیفیت و توان تولید محصولات این شرکت در رقابت با نمونه‌های برتر اروپایی، به گسترش صادرات آن منجر شد. گفتنی است که این شرکت دانش‌بنیان تاکنون موفق به کسب گواهینامۀ ثبت اختراع برای طراحی و تولید برخی محصولات در حوزۀ صنایع مفتولی شده است.

بی‌رقیب در ایران
مهندس سمیه چراغی‌فر، مدیرعامل شرکت پارس بافت گلستان، دستگاه توری فنس، دستگاه توری پرسی و دستگاه توری فرنگی (گابیون) را از محصولات دانش‌بنیان این شرکت معرفی کرد و دربارۀ کاربرد هریک گفت: «دستگاه‌های توری فنسی بیشتر برای حصارکشی باغات و زمین‌های کشاورزی و ویلاها مصرف می‌شود. دستگاه توری فرنگی در حوزه‌های عمرانی مثل پروژه‌های شهرداری، حصارکشی، دیوارکشی، سدسازی و همچنین برای ورودی و خروجی آب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دستگاه‌های توری پرسی هم بیشتر برای حصارکشی و به‌عنوان حفاظ مصرف می‌شود که این دستگاه برای اولین‌بار در دنیا ساخته شده و ما در حال ثبت آن هستیم و رقیب داخلی و خارجی ندارد. برای تولید دو دستگاه دیگر هم در ایران بی‌رقیب هستیم.» او از دستگاه اکسپند متال، دستگاه مش و دستگاه سیم خاردار نیز به‌عنوان محصولات دیگر این شرکت نام برد. ساخت و احداث خط تولید به طول 45 متر کاغذسنگ از سنگ آهک، شامل دو قسمت کامپوننت و لاین کاغذ، با ظرفیت تولید ۶ هزار تن در سال، همراه با بسته‌بندی به‌صورت رول و شیت و همچنین طراحی و ساخت انواع دستگاه‌های تخصصی تمام اتوماتیک خم سه بعدی با ضخامت‌های گوناگون برای اولین بار در دنیا، از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

استفاده از ماشین‌آلات بدون نیاز به تخصص فنی
مهندس چراغی‌فر، دربارۀ مزیت دستگاه‌های تولیدی شرکت پارس بافت گلستان نسبت به محصولات مشابه خارجی اظهار داشت: «دستگاه‌های ما استهلاک بسیار پایینی دارند و برای مثال دستگاه‌های پارس بافت به گونه‌ای طراحی و ساخته شده که اگر کسی در صنعت حضور و فعالیت نداشته باشد و تازه بخواهد کارش را شروع کند، به‌راحتی می‌تواند روی این محصولات کار کند.» او با بیان اینکه این شرکت به‌عنوان کارآفرین برتر در ایران شناخته می‌شود، افزود: «ما محصولات را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که اگر کسی نگاه فنی کمی داشته باشد، به‌راحتی می‌تواند بر محصولات تسلط یابد و هر محصول چه مستقیم و چه غیر مستقیم، می‌تواند برای 15 نفر اشتغال‌زایی داشته باشد.»

استهلاک بسیار پایین در مقایسه با محصول مشابه خارجی
مدیرعامل پارس بافت گلستان از کشورهای هند، امارات، قطر، افغانستان، ترکمنستان و استرالیا به‌عنوان مشتریان خارجی این شرکت نام برد و دربارۀ مشتریان شاخص داخلی گفت: «بازار آهن‌مکان تهران در جادۀ آزادگان، بیش از 30 تا 40 محصول از ما خریداری کرده است؛ صنایع مفتولی کمیل، صنایع مفتولی شیرخانلو، آقایان رستمی، آذرشصت و جنیدی، در کنار دستگاه‌های آلمانی و ترکی که از قبل وارد کرده‌اند، پنج یا شش محصول از ما خریده‌اند و خیلی از تولیدکنندگانی که دستگاه‌های چینی، ترک یا آلمانی داشته‌اند، به علت استهلاک بسیار بالا یا لزوم وجود نیروی کار خیلی فنی، دستگاه‌های خود را کنار گذاشته‌اند و از تولیدات ما استفاده می‌کنند.»
مهندس چراغی‌فر، دستگاه توری فرنگی (گابیون) با ضخامت 2.5 تا 4 را از محصولات تازۀ این شرکت معرفی کرد که بومی‌سازی شده و استقامت بسیار بالایی دارد. قیمت این دستگاه نسبت به دستگاه‌های وارداتی پایین است و تنها در شرکت پارس بافت گلستان تولید می‌شود.

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved