گفتگو با مهندس محمد نورافشان، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی نورسان

استقبال صنعت نساجی از دستگاه رنگرزی ایرانی

شرکت «ماشین‌سازی نورسان» از سال 1393، برای نخستین‌بار دستگاه جت رنگرزی را در زمینۀ ماشین‌آلات صنعتی تولید کرد. این شرکت دانش‌بنیان، برای ساخت و تولید این دستگاه، از تخصص نیروهای کارآزموده بهره برد و از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تامین و تولید قطعات جانبی با کیفیت استفاده کرد تا به‌طور شایسته، به نیاز مشتریان پاسخ دهد. گفتنی است که مجوز دانش‌بنیان نوپای نوع دوم در حوزۀ ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته و نرم‌افزارها و سامانه‌های تخصصی به این شرکت اختصاص یافته است.

جلب رضایت مشتریان با تولید محصول با کیفیت
مهندس محمد نورافشان، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی نورسان، با اشاره به اینکه این شرکت دستگاه جت رنگرزی به‌صورت فول اتوماتیک را برای کارخانه‌های رنگرزی پارچه تولید می‌کند، از شرکت‌های ایران راکتیو، شرکت تک‌بافت، شرکت پایاباف، شرکت پرسپولیس و شرکت پاندا بافت به‌عنوان مشتریان اصلی خود نام برد و گفت: «خوشبختانه تا امروز با توجه به تعدّد مشتریان، هنوز نتوانسته‌ایم بازار ایران را تامین کنیم و فروش محصول ما در داخل نسبت به محصول خارجی بیشتر است.» او کشور ترکیه و برخی کشورهای اروپایی را از رقبای خارجی این شرکت عنوان کرد و دربارۀ مزیت دستگاه تولیدی داخلی نسبت به دستگاه مشابه خارجی افزود: «شرکت ما، علاوه بر ارائۀ خدمات پس از فروش به مشتریان، دستگاهی با کیفیت مطلوب تولید می‌کند. برای مثال کارخانه‌ای در کشور وجود دارد که پنج یا شش دستگاه از ما خریداری کرده و این نشان می‌دهد که بعد از یکی دوبار خرید، از محصول رضایت داشته است.»

تحریم‌ها، تولید داخلی را رقم زدند
نورافشان شرایط موجود در بازار و وجود تحریم¬ها را موجب تولید برخی محصولات که واردات آن‌ها میسر نبود دانست و از آن جمله به سنسورها، شیرهای بخار، شیرهای انگل ولو و … اشاره کرد و اظهار داشت: «در تولید دستگاه جت رنگرزی پارچه، از قطعات جانبی زیادی استفاده شده که به دلیل کاهش یا لغو واردات آن‌ها، درصدد تامین‌شان برآمدیم و امروز، تولید 90 تا 100 درصد از آن‌ها را آغاز کرده‌ایم.» او تولید سنسورهای ترانسمیتر در سطح مخازن و سنسورهای گره‌یاب را از محصولات تازۀ این شرکت معرفی کرد و گفت: «برای تولید هر محصول، مجموعه‌ای از قطعات لازم است؛ مثلاً پیش از این تابلوی برق و برخی سنسورها در ایران تولید نمی‌شد و ما نیازمند واردات بودیم که با وجود تحریم‌ها ممکن نبود. به همین خاطر خودمان برای تولیدشان دست به کار شدیم.»

رفتن تا مرز ورشکستگی به دلیل نبود ثبات اقتصادی
مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی نورسان، با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی سال جاری، این شرکت را تا مرز ورشکستگی برد، افزود: «ما امسال قراردادهایی بستیم که همه ریالی بود و با دو یا سه برابر شدن قیمت دلار و به دنبال آن گران شدن اجناسی مثل ورق و لولۀ استیل، متضرر شدیم. سال پیش نیز برخی اقداماتی می‌کردند که به نفع رقیب ترکیه‌ای ما بود و به کارخانه‌دار ایرانی می‌گفتند اگر از شرکت ترکیه‌ای دستگاه بخرد، به او از سامانۀ نیما ارز تعلق می‌گیرد. اینطور از سازندۀ ترکیه‌ای بیشتر از ما حمایت می‌شد.» او ادامه داد: «این من را ملزم می‌کرد که دستگاهی با کیفیت‌تر از دستگاه‌های تولید ترکیه بسازم و با این حال در شرایط رقابتی، قیمت محصول من کمتر بود و حمایتی صورت نمی‌گرفت. خوشبختانه دادن ارز نیمایی متوقف شد.»

واردات دستگاه‌های دست دوم خارجی به تولید داخلی ضربه می‌زند
محمد نورافشان ورود دستگاه‌های دست دوم خارجی را موجب ضربه به تولید داخلی خواند و گفت: «دستگاه‌های دست دوم به راحتی وارد کشور می‌شود در حالی که عمر خودش را کرده و هیچ تعرفۀ مشخصی ندارد. اگر این حمایت، داخلی شود، ما هم می‌توانیم در عرض یکی دو سال محصول و میزان تولیدمان را چند برابر کنیم.»
او در پایان اضافه کرد: «خوشبختانه تا امروز توانسته‌ایم مشتریان خود را راضی نگه داریم و در بازار از نام ما به خوبی یاد می‌شود. کیفیت و کارایی دستگاه ما باعث شده که برخی مشتریان چند دستگاه دیگر نیز از ما خریداری کنند و باز به سراغ ما بیایند.»

این گزارش در زمستان ۱۳۹۹ به سفارش معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری (برنامۀ توسعۀ صنعت ماشین‌سازی) تهیه شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved