گفتگو با حجت‌الاسلام محمدرضا رحیمیان

لزوم دشمن شناسی حضرت مهدی(عج) برای شیعیان

علی رضائیان: موضوع مهدویت همواره یکی از موضوعات مهم در تاریخ تشیع بوده است. این واقعیت قدمتی هم پای واقعه ی غدیر و عاشورا دارد. حتی از زاویه ای دیگر می توانیم بگوییم عاشورا و غدیر در راستای مهدویت رخ داده اند. بنابراین این موضوع قدمتی بیشتر از وقایع دیگر اسلام دارد. در طول تاریخ اسلام شاهد ریخته شدن خون های زیادی برای حفظ اسلام و قرآن بوده ایم. این اتفاقات دست به دست هم داده اند تا حقیقت مهدویت به صورت حاضر به دست ما برسد. با این همه در عصر حاضر باز هم شاهد پایمال شدن انسانیت و خون مسلمانان به راه های مختلف هستیم. دشمنی با مهدویت وجود دارد و تا ظهور حضرت حجت(عج) ادامه پیدا خواهد کرد. پس لازم است تمام شیعیان به عنوان منتظران موعود شناختی از این دشمنی داشته باشند تا بتوانند علیه آن به مبارزه بپردازند. در این زمینه گفتگوی ما با حجت الاسلام محمدرضا رحیمیان، کارشناس مذهبی را دنبال می کنید.

*اساساً چند نوع دشمنی با مهدویت وجود دارد؟
تلقی بنده این است سه نوع دشمنی ممکن است صورت بگیرد: اول کسانی که صرفا مخالفت اعتقادی دارند؛ یعنی چون اعتقاداتشان با مهدویت همخوانی ندارد شروع می کنند به مخالفت کردن. البته یک سری از این افراد در ظاهر دشمنی می کنند ولی به خاطر تفکرات بسته ای که دارند باید آنها را مخالف خواند تا دشمن. هرکسی که اسلام را قبول نداشته باشد می تواند جزء این دسته باشد یا در واقع هرکس که تشیع دوازده امامی را قبول ندارد. حالا ممکن است اهل تسنن این طور باشند یا پیروان مسیحیت و یهودیت و یا پیروان هر آیین دیگری. این ها چون مهدویت را قبول ندارند شروع می کنند به مخالفت. مخالفت های این گروه از همان اول اسلام شروع شد. چون ما از خود پیامبر روایت مهدویت داریم. از همان دوران این مخالفت کم کم شروع شد؛ البته به شدت دوران حاضر نبود و از آغاز دوران غیبت این مخالفت ها با طرح شبهات زیادی شدت گرفت اما می توان ریشه های مخالفت با مهدویت را از همان دوران صدر اسلام مشاهده کرد. نوع دوم دشمنی به نظر من کسانی هستند که دشمنی شان اعتقادی نیست بلکه به خاطر نتایج عملی حاصل از این اعتقاد است که با مهدویت دشمنی می کنند. این دشمنی به نظر من بیشتر بعد از وقوع انقلاب اسلامی آغاز شد. چون تشکیل حکومت اسلامی باعث ترویج یک سری از مسائل دینی در جامعه شد و این تلقی به وجود آمد که جامعه ی اسلامی در پی فراهم کردن زمینه های ظهور است. خیلی از مخالفت هایی که کشورهای غربی با ما دارند مثلا در زمینه انرژی هسته ای به نظرم می تواند به همین دلیل باشد. تحلیل آن ها این است که ایران می خواهد به انرژی هسته ای دست پیدا کند تا زمینه ظهور منجی شان را فراهم کند که البته این دیدگاه آنها کاملا غلط است. این افرادی که با ما مخالفت و دشمنی می کنند با صرف اعتقاد ما مخالف نیستند یعنی این اعتقاد برایشان مهم نیست چون متفکر به معنای واقعی نیستند، آن ها بیشتر سیاستمدارند و می خواهند بر دنیا مسلط باشند. مثلا دشمنی دولت آمریکا با ایران زمان حکومت شاه نبود در حالیکه آن زمان هم اعتقاد به مهدویت وجود داشت. اما این اعتقاد در تناقض با اهداف و منافع آن ها نبود چون این عقیده در آن دوران نتایج عملی در پی نداشت. نوع سوم دشمنان را می توان دوستان جاهل یا دشمنان باطنی نامید. این دوستان جاهل حقیقتاً در پی دشمنی نیستند ولی چون نمی توانند حقیقت مهدویت را خوب و کامل ترویج دهند باعث می شوند تا انحرافاتی در این تفکر به وجود بیاید. در حقیقت این ها هم به خاطر جهلشان دشمن محسوب می شوند. در طول تاریخ خیلی از افراد بودند که اعتقاد به یک مسئله ای داشتند ولی به خاطر جهالتشان در مقابل آن اعتقاد قرار گرفتند. این نوع دشمنی در طول اسلام بسیار بوده ولی بعد از آغاز دوران غیبت شدیدتر شد. چون تا قبل از دوران غیبت شیعیان سئوالاتشان را از امام معصوم که امام زمانشان بود می پرسیدند و شبهات و مسائلشان حل می شد اما در دوران غیبت، به خصوص غیبت کبری، ارتباط شیعیان با امام قطع شد و منبع شیعیان، احادیث و روایات شد. تفسیرهای افراد گوناگون در روایات نفوذ کرد و در نتیجه تفسیرهای مختلفی به وجود آمد.

*این افراد به چه صورت دشمنی خود را نشان می دهند؟
گروه اول که از نظر اعتقادی با مهدویت دشمنی دارند سعی می کنند تا از طریق تضعیف اعتقادات و مطرح کردن شبهات با تفکر مهدویت مقابله کنند. از سوی دیگر آن ها تلاش می کنند افرادی که این تفکر را دارند در سطح بین المللی بد جلوه دهند. یعنی یک دید بدی نسبت به این ها ایجاد کنند. در واقع هم نسبت به این تفکر و هم نسبت به کسانی که این تفکر را دارند تبلیغات سوئی می کنند. گروه دوم که دشمنیشان نه به خاطر اعتقاد به مهدویت بلکه به دلیل نتایج عملی حاصل از این تفکر است دست به مبارزات علنی می زنند. به طور مثال این تفکر آن ها که پیروان مهدویت برای فراهم کردن زمینه های ظهور نیاز دارند تا خودشان را در زمینه های مختلف تقویت کنند باعث می شود تا آنها علناً به مبارزه علیه این تفکر بپردازند. گروه سوم که همان دشمنان باطنی یا دوستان جاهل هستند از طریق ایجاد انحراف در تفکر مهدویت دشمنی شان را ابراز می کنند. این گروه به دو شکل در تفکر مهدویت انحراف ایجاد می کنند. اول اینکه فقط قسمتی از تفکر را مهم جلوه می دهند تا مابقی تفکر در طول زمان به فراموشی سپرده شود. دوم هم تفکر مهدویت را با تفکرات دیگر مخلوط می کنند و آن را به عنوان مهدویت معرفی می کنند. البته ذکر این نکته لازم است که گروه دوم از تمامی نحوه های مختلف دشمنی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می کنند.

*وظایف منتظران در موضوع مهدویت و به تبع آن در قبال این دشمنی چیست؟
به نظر بنده شیعیان در موضوع مهدویت سه وظیفه دارند. اول اینکه بایستی به دستورات فردی و اجتماعی شان عمل کنند. البته عمل به دستورات فردی و اجتماعی مبتنی بر شناخت کامل و دقیق مهدویت است. دوم دعا کردن؛ احادیث و روایات زیادی درباره دعا کردن برای ظهور حضرت وجود دارند که نشان دهنده جایگاه و اهمیت دعا است. سوم هم بحث ترویج مهدویت و تبلیغ این عقیده است. البته این ترویج و تبلیغ همانند وظیفه اول نیاز به شناخت دقیق و کامل حقیقت مهدویت دارد.

*آیا لازم است همه نسبت به این تفکر شناخت کافی داشته باشند یا اینکه فقط عده ای بدانند و دیگران را راهنمایی کنند؟
البته لازم است که همه این شناخت را داشته باشند چرا که اولاً موضوع مهدویت به تک تک افراد مربوط می شود و در واقع شناخت و ترویج این موضوع وظیفه ی همه ی قائلان به تفکر مهدویت است. ثانیا گروه سوم از دشمنان که با نام دوستان جاهل یا دشمنان باطنی از آنها نام بردیم، ممکن است به خاطر ظاهر موجهی که دارند میان مردم نفوذ کنند و تفکر و برداشت شخصی خود را از مهدویت به عنوان حقیقت تفکر مهدویت نشان دهند. پس لازم است تمام شیعیان به نوبه ی خود از این موضوع شناخت داشته باشند و فریب ظاهر تفکر این افراد را نخورند. از طرفی دیگر این وظایف نحوه ی مبارزه ی منتظران با دشمنان است. در واقع شیعیان با دانستن این وظایف و عمل به آنها علاوه بر انتظار ظهور به مبارزه با دشمنان نیز پرداخته است.

*می دانیم که تمام علائم ظهور باید نمایان شوند تا فرج اتفاق بیفتد. وظیفه ی شیعیان تا زمان رخداد این علائم چیست؟
علائم ظهور تقریبا همان چیزهایی ست که خود مردم امروزه آن را می دانند. مانند خروج سفیانی، دجال و … . بایستی در نظر داشت اگر چه باید این نشانه ها بروز پیدا کنند اما این بدان معنا نیست که شیعیان بنشینند و دست روی دست بگذارند تا این اتفاقات رخ دهد. دعا کردن مهم ترین وظیفه ی منتظران است که بیشترین تاثیر را در ظهور دارد. تا حدی که دعا برای فرج می تواند رخداد این علائم را نیز جلو بیندازد تا هر چه سریع تر ظهور حضرت اتفاق بیفتد.

*در این بین دلیل همسویی کشورهای عربی منطقه با مهدویت چیست؟
وقتی چند گروه – ولو اینکه تفکراتشان با هم مختلف باشد – دشمن واحد دارند در آن زمینه مشترک با هم متحد می شوند. به همین خاطر می بینیم که کشورهایی که با ما از نظر اعتقادی مشکل دارند مقر و پایگاه مخالفان می شوند و از این گروه ها و حتی از دوستان جاهل هم پشتیبانی می کنند.

*دانشگاهیان و نخبگان در این جنگ فرهنگی – مذهبی چه نقشی دارند؟
گفتیم که شناخت مهدویت وظیفه ی تک تک شیعیان است با این حال از دانشگاهیان و نخبگان به عنوان قشر روشن فکر جامعه انتظار بیشتری می رود. این گروه به عنوان گروهی تحصیل کرده وظیفه دارند که حقیقت واقعی مهدویت را در میان دیگر افراد جامعه تبلیغ کنند و به مناسب ترین و تاثیر گذارترین روش ممکن ترویج دهند.

*چگونه می توان فرهنگ مهدویت را در سایر کشورها گسترش داد؟
در درجه ی اول باید بررسی کنیم تا بدانیم کشور مد نظر مسلمان دارد یا نه. اگر مسلمان نداشته باشد باید از پایه شروع کنیم. یعنی اینکه ابتدا اسلام را معرفی کنیم و اثبات کنیم که دینِ کامل است و بر ادیان دیگر برتری دارد. سپس حقیقت اهل بیت و دوازده امام را بازگو کنیم. پس از آن می توانیم تفکر مهدویت را بیان کنیم.

*در زمینه ی مقابله با تبلیغات ضد مهدویت با ابزاری مثل سینمای هالیوود چه باید کرد؟
دشمن برای رسیدن به اهدافش از تمام ابزارهای ممکن استفاده می کند. سینمای هالیوود هم به عنوان یک رسانه ی فراگیر و با توجه به تاثیری که در ذهن مردم دنیا می گذارد وسیله ی مناسبی برای بد جلوه دادن و به انحراف کشیدن تفکر مهدویت است. لذا شیعیان و منتظران واقعی باید گوش به زنگ باشند و فریب موج عظیمی از مخالفت با تفکر مهدویت را که در اطراف آنها وجود دارد نخورند.

این مطلب در پاییز ۱۳۹۳، به سفارش مؤسسۀ مطبوعه به رشتۀ تحریر درآمده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved