ده نقطه از ایران که سفر به آن‌ها در عید، ارزان است

این ده نقطه از ایران را جدی بگیرید!

احمد تقدم: باز هم به عید نوروز و تعطیلی‌های لذت‌بخشش رسیده‌ایم، در حالی که همان سوال قدیمی دوباره برای ما تکرار می‌شود: “امسال تعطیلات عید کجا برویم؟!” اگر هنوز طرح خاصی برای چگونه گذراندن عید نوروز ندارید، توصیه می‌کنم این گزارش را بخوانید چون ممکن است روی تصمیم شما موثر باشد!
معمولا هر وقت که صحبت از عید نوروز یا به طور کلی تعطیلات می‌شود، همه ما به یاد نقاط مشخصی از ایران می‌افتیم: شمال کشور، اصفهان، مشهد، کیش و … . هر چند این شهرها جاذبه‌های گردشگری و زیارتی خاص خود را دارند، اما شلوغی و افزایش قیمت‌های عید نوروز هم روی دیگر سکه آن‌هاست. اگر علاقمندید که مکان‌هایی کمترشناخته‌شده و خلوت‌تر را برای گذراندن عید نوروز انتخاب کنید، بد نیست که این یادداشت را بخوانید. بخصوص اگر دارای حس ماجراجویی باشید، احتمالا سرتان درد می‌کند برای چنین پیشنهادی!

ابرکوه
شهری تاریخی در استان یزد برای کسانی که به تاریخ علاقمندند. با توجه به اینکه ابرکوه سر جاده معروف ابریشم قرار داشته، و مسیرهایی برای رسیدن به خراسان و ماوراءالنهر نیز از آن عبور می‌کرده، در لشکرکشی‌های پادشاهان و سلاطین مورد استفاده قرار می‌گرفته است. به همین دلیل نیز کاروانسراهای تاریخی متعددی در شهر و اطرافش وجود دارند.
با این توضیحات اگر تصمیم گرفتید به ابرکوه سری بزنید، توصیه می‌کنم دیدن درخت سرو 4500 ساله که کهن‌ترین درخت کشورمان و یکی از 10 درخت کهنسال جهان محسوب می‌شود را از دست ندهید. از بناهای بسیار جالب و تاریخی شهر می‌توان به بادگیر، گنبد عالی، خانه آقازاده و یخچال بزرگ خشتی اشاره کرد که دیدن آن‌ها را به همه توصیه می‌کنم.

بسطام
شهری ست تاریخی در کوهپایه‌های البرز با طبیعتی زیبا و آب و هوایی عالی. با توجه به نزدیکی زیاد این شهر به شاهرود، شما حتی می‌توانید در میانه سفر به مشهد، از آن دیدن کنید. بسطام جاذبه‌های گردشگری متفاوتی دارد، از یکسو با پیشینه چندهزارساله سرشار از آثار گذشتگان است و از سوی دیگر طبیعتی دل‌انگیز دارد. مردم معمولا بسطام را از صوفی معروفش “سلطان العارفین، بایزید بسطامی” می‌شناسند که در تاریخ تصوف از بزرگترین نام‌ها محسوب می‌شود و آرامگاهش نیز در همین شهر قرار دارد.
علاوه بر طبیعت زیبای دشت بسطام، این شهر مکان‌های دیدنی زیادی دارد که آرامگاه بایزید بسطامی، گنبد غازان‌خان و صومعه بایزید از جمله آن‌ها محسوب می‌شوند.

نیشابور
یکی از مهمترین شهرهای تاریخی- فرهنگی شمال شرقی ایران طی هزاره اخیر که در دوره‌های طاهریان و سلجوقیان مرکز فرمانروایی بود. اگر قصد زیارت امام رضا(ع) را در عید نوروز دارید، می‌توانید با توجه به نزدیکی شهرفیروزه (لقب نیشابور) به مشهد، مدتی را نیز در این شهر بزرگ و زیبا بگذرانید.
نیشابور را می‌توان از حیث ویژگی‌های گردشگری منحصربفرد دانست؛ چنانکه اگر اهل گشت و گذار باشید این شهر در دامنه‌های کوه بینالود قرار گرفته، آب و هوایی مناسب و جاذبه‌هایی طبیعی مانند غار ابراهیم ادهم دارد. اگر اهل فرهنگ و هنرید، می‌توانید به آرامگاه عطار نیشابوری، خیام و کمال‌الملک رفته و از بزرگان فرهنگی تاریخ ایران یاد کنید. اگر به هنرهای دستی علاقمند باشید، هنرمندان این دیار روی سنگ‌های فیروزه نیشابور {که شهرتی جهانی دارند} تراشکاری‌های بسیار زیبایی صورت می‌دهند. به غیر از فیروزه‌تراشی، این شهر به قالی‌بافی و کاشی‌کاری نیز شهره است و می‌توانید از آثار هنرمندانش لذت ببرید. از بناهای تاریخی و جالب نیشابور هم می‌توان به مسجد جامع، جماعت‌خانه دیزباد و کاروانسرای شاه عباسی اشاره کرد.

مشگین‌شهر
حتما شما نام سرعین اردبیل را بارها و بارها شنیده‌اید: شهری زیبا با جاذبه‌های طبیعی در دامنه‌های شرقی کوه سبلان. از آنجایی که شما ممکن است قبلا سرعین رفته باشید یا اینکه حدس بزنید این شهر در تعطیلات عید با ازدحام جمعیت روبرو خواهد شد، من به شما مشگین‌شهر در دامنه‌های غربی سبلان را برای گردشگری پیشنهاد می‌کنم!
مشگین‌شهر یک شهر کوچک با طبیعتی بسیار زیباست که به علت سرسبزی و آب و هوایش از مراکز اصلی زنبورداری کشور محسوب می‌شود. از جاذبه‌های تاریخی آن نیز می‌توان به 2 دژ اشاره کرد: دژ قهقهه و کهنه قلعه که البته به دلیل صعب‌العبور بودن، رسیدن به دژ قهقهه امکان‌پذیر نیست. جالب است بدانید که شاه اسماعیل دوم، فرزند شاه تهماسب اول 20 سال از عمر خود را به دستور پدر در این قلعه {به عنوان زندانی} گذراند و تنها پس از مرگ پدر بود که توانست از این دژ خارج شود!

تفت
شهری کوهستانی بر بام استان یزد که منطقه‌ای ییلاقی محسوب می‌شود. این شهر جزو مراکز مهم کشاورزی استان است و باغات انگور، گردو، انار و … بسیاری در آن وجود دارد که می‌توانند مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.
با این حال معمولا 2 مورد از جاذبه‌های طبیعی این شهر بیشتر مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرند که عبارتند از: عقاب‌کوه و آبشار دره‌گاهان. عقاب‌کوه کوهی‌ست منفرد با ارتفاع 2000 متر از سطح دریا که از تمام زوایا به شکل یک عقاب دیده می‌شود. آبشار دره‌گاهان یک آبشار فصلی با 20 متر ارتفاع است که در فصل بهار و اوایل تابستان از سرچشمه‌های شیرکوه جاری می‌شود و منظره بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. به هر صورت اگر عازم تفت شدید، فراموش نکنید که گیوه‌های دست‌دوز این شهر را به یادگار بگیرید.

ماهان
هر چند طبیعت استان کرمان بسیار گرم است، اما ماهان به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه‌های جوپار و پَلوار، آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. هر چند کوه جوپار با 4300 متر ارتفاع، دارا بودن گیاهان وحشی و دارویی فراوان و سفیدپوشی همیشگی از برف، از جمله جاذبه‌های طبیعی ماهان است، اما این شهر شهرتش را از باغ شاهزاده (باغ شازده) گرفته است.
این باغ که پنج و نیم هکتار وسعت دارد و به گوهری سبز در بیابان می‌ماند، در سال 1390 به ثبت جهانی یونسکو رسید. باغ شازده قدمتی بیش از 150 سال دارد و تا مدت‌ها به عنوان مرکز حکومت کرمان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از جمله نقاط جالب باغ، فواره‌های هم‌اندازه آن هستند که تنها با نیروی ثقل (شیب زمین) کار می‌کنند و از محاسبات پیچیده‌ای برای طراحی آن‌ها استفاده شده است. از دیگر نقاط دیدنی ماهان می‌توان به آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی از صوفیان و شاعران معروف دوره صفویه اشاره کرد.

ازنا و دورود
شهرهایی کوچک و سرسبز در کوهپایه‌های رشته‌کوه‌های زاگرس که مردم خونگرم و مهمان‌نوازی دارند. آنچه باعث شده تا این 2 شهر را برای مقصد سفر عید به شما پیشنهاد بدهم، دیدن دریاچه گهر است. این دریاچه میان 2 شهر قرار دارد و میان ساکنان شهرها بر سر مالکیت دریاچه اختلافاتی وجود دارد.
خوشبختانه به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به دریاچه گهر در گذشته، این دریاچه تا حدی از آلودگی‌های گوناگون مصون مانده است. این دریاچه در مناطقی دارای ساحل ماسه‌ای‌ست که برای شنا مناسب و در مناطقی صخره‌ایست که برای شنا نامناسب است. در حاشیه این دریاچه زیبا که دارای آب زلالی‌ست، جنگل‌های نسبتا انبوه دیده می‌شود و در دره‌های اطراف دریاچه نیز دشت‌هایی از شقایق‌های رنگی و لاله واژگون قرار دارد.

میبد
اگر دوست دارید با یک سفر حال و هوای گذشته و تاریخ را تجربه کنید، حتما سری به میبد در استان یزد بزنید؛ شهری که علی-رغم پیشرفت صنعتش، توانسته حال و هوای سنتی و بافت قدیمی خود را تا حدی حفظ کند. گوشه‌گوشه این شهر چندهزار ساله و اکنون صنعتی که قطب کاشی و سرامیک ایران محسوب می‌شود، سرشار از آثار تاریخی¬ست که کهن‌ترین آن‌ها “نارین قلعه” نام دارد.
این دژ که برخی داستان‌ها ساخت آن را به حضرت سلیمان نسبت می‌دهند، دارای 4 طبقه روی یکدیگر است که متاسفانه به دلیل کم‌توجهی مسئولین، قسمتی از آن به خیابان تبدیل شده! همین ماجرا درباره خندق دور قلعه نیز وجود دارد و امروزه یک باغ، جایگزین آن خندق بسیار بزرگ شده است. از دیگر آثار دیدنی میبد باید به مسجد جامع میبد که خود تلفیقی از چند مسجد مختلف است، کاروانسراهای گوناگون و آسیاب‌ها اشاره کرد.

روستاگردی
اگر امکان مسافرت به شهرهای مختلف و اقامت در آن‌ها را به هر دلیلی ندارید، می‌توانید به روستاگردی در نزدیکی محل زندگی خود بپردازید. قطعا برای برخی شهرنشینان فرار از شلوغی و آلودگی‌های شهر از یک طرف و دیدن زندگی ساده روستانشینان از طرف دیگر بسیار آرامش‌بخش است. استفاده از لبنیات محلی و چشیدن طعم غذاهای طبیعی بدور از هیاهوهای زندگی شهری یک تجربه کم‌نظیر برای بسیاری از مردم است که می‌تواند با طبیعت‌نوردی نیز همراه باشد.
با این حال بزرگترین مشکل در این انتخاب، عدم وجود زیرساخت‌های لازم برای گردشگری (مانند نبود مهمانپذیر) در اکثریت قریب به اتفاق روستاهاست که می‌تواند باعث بروز ناملایماتی در این تجربه شود. با این حال چنین تجربه‌ای برای کسانی که روحیه ماجراجویانه‌ای داشته باشند، چالش مهمی محسوب نمی‌شود!

تهران‌گردی؟!
صبر کنید و زود قضاوت نکنید! تهران را دوست ندارید؟! اشکالی ندارد! از خودتان بپرسید چرا تهران را دوست ندارید و دوباره با خود فکر کنید. شلوغ است؟! آلودگی صوتی و هوا دارد؟! گران است؟!
باید قبول کنید که تقریبا تمام مشکلات این ابرشهر در عید نوروز موقتا دست از سرش بر می‌دارند! و تهران تبدیل می‌شود به شهری نزدیک کوه با هوایی مطبوع و خیابان‌هایی خلوت. منظره‌ای زیبا از کوه احتمالا سفیدپوش توچال را در شمال آن می‌بینید و مکان‌های تفریحی‌اش ازدحام روزهای معمولی را ندارند. شهرداری تهران نیز معمولا تورهایی را برای بازدید از موزه‌های مختلف برگزار می‌کند که آن‌ها هم لطف خودشان را دارند.
اگر حرف مرا درباره تهران جدی نگرفته‌اید، فقط این را در نظر داشته باشید که بهترین عکاسان برای ثبت زیباترین روزهای تهران فقط در عید نوروز می‌توانند این کار را انجام دهند!
با این حال این شما هستید که باید انتخاب کنید و ما فقط می‌توانیم برای شما خواننده گرامی و همه ملت ایران تعطیلاتی پربرکت و به‌یادماندنی آرزو کنیم.

این مطلب، در زمستان ۱۳۹۳، به سفارش موسسۀ مطبوعه به رشتۀ تحریر درآمده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved