سیذارتا؛ در جستجوی حقیقت

بسیار سفر باید!(1)
المیرا شاهان | در دنیای امروز کمتر آدمی پیدا می‌شود که یک روز از خواب بیدار شود، از درس، دانشگاه، کار، زندگی و خانواده بگذرد، کوله بردارد و راهی سفری با مقصدی نامعلوم شود. لااقل اگر راهی سفر می‌شویم هم معمولاً نقشۀ راهی در دست می‌گیریم و مقصدمان هم پیداست. اما سفری هم هست که مقصود از آن رفتن و پیوسته رفتن برای دریافتن است. کشف و رسیدن به حقیقتی که شاید در انتهای مسیر، دست‌یابی به آن ممکن نیست و می‌باید با گذشتن و دیدن و شناختن پیوسته به آن دست یافت. مثل «سیذارتا» که تشنۀ آموختن و دانستن بود اما گویا کلاس درس پدر آن‌چه را که او از دانایی انتظار داشت، برآورده نمی‌کرد و آرامشی را که در نظر داشت به او نمی‌بخشید. به همین خاطر با دوستش «گوویندا» به دنبال حقیقت به راه افتاد و می‌پنداشت اگر «شمن» شود و ریاضت بکشد، به حقیقت دست خواهد یافت.
دیری نپایید که دریافت این ریاضت کشیدن‌ها، روزه‌ها و ترک لذایذ دنیوی نیز او را اقناع نمی‌کند. پس با لباسی مندرس حرکت کرد و به شهری رسید و دلباختۀ زنی روسپی شد. این شیفتگی آن دو را در کنار هم نگاه داشت و سال‌ها بعد سیذارتا را به تاجری ثروتمند بدل کرد.

سفر مرا به تو نزدیک‌تر نخواهد کرد(2)
«سیذارتا» در لغت به معنای «جوینده» است؛ او قرار بود جوینده باشد. بنابراین نمی‌خواست تاجری توانگر باقی بماند. این بار با لباس فاخری بر تن، به سوی روشنیِ رودی که نخستین‌بار برای آمدن به شهر از آن گذشته بود به راه افتاد و همخانۀ مردی قایقران شد تا آنکه پس از سال‌ها به خرد ناب و حقیقت دست یافت و کلمۀ خدا را شنید.
هسه در این اثر سعی در القای جست‌وجوگری برای دست‌یابی به حقیقت دارد و معتقد است که همه می‌توانند «بودا» باشند؛ چرا که پیروی از دیگران بدون درک حقیقت، راه به جای نمی‌برد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«بیا و این را نیز فراگیر که عشق را می‌توان به صدقه گرفت یا آن را خرید و یا آن را به هدیه قبول کرد و یا آن را در سر راه پیدا کرد، اما هرگز نمی‌توان آن را دزدید.»

کوتاه دربارۀ نویسنده
هسه در قرن 19، در شهر کالوْ (آلمان) به دنیا آمد و به دلیل داشتن خانواده‌ای مذهبی، به مطالعۀ ادیان گرایش پیدا کرد. او نویسنده‌ای است شاعر و نقاش. به همین خاطر در آثار او گاهی به جملاتی شاعرانه و تصاویری خیال‌انگیز برمی‌خوریم. به دلیل زندگی در طبیعت، آثارش نیز از طبیعت تاثیر پذیرفته‌اند. از آثار مشهور او می‌توان به «دمیان» و «گرگ بیابان» اشاره کرد.
هسه، «سیذارتا» را در 45 سالگی نوشت. او در سال 1946 برندۀ جایزۀ نوبل ادبیات شد.

مخاطبان این کتاب چه کسانی هستند؟
اگر از خواندن کتاب‌های داستان لذت می‌برید و مشتاق خواندن داستانی دربارۀ سلوک و خودشناسی هستید یا مثل هسه دوست دارید که به حقیقت زندگی دست یابید، می‌توانید کتاب 152 صفحه‌ایِ سیذارتا را با ترجمۀ امیر فریدون گرگانی از نشر جامی تهیه کنید و از مطالعۀ آن لذت ببرید.

  • فیلم سینمایی «Siddhartha» (1972) به کارگردانی کانراد روکس براساس این کتاب ساخته شده است.

(1). سعدی.
(2). فاضل نظری.

امتیاز من: ☆☆★★★

این مطلب در پاییز 1399 در سایت با هم کتاب به انتشار رسیده است.

نویسنده: هرمان هسه
مترجم: امیر فریدون گرگانی
ناشر: نشر جامی
سال چاپ: 1392
تعداد صفحه: 152
Goodreads: 4.03/5

2 دیدگاه دربارهٔ «سیذارتا؛ در جستجوی حقیقت»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره سایت

از رنج زندگی، به ادبیات پناه آورده‌ایم؛ به واژه‌های خیال‌انگیز و آهنگین، به آه، نگاه و نگاره. به عشق، به مهر، به دوست داشتن…

پیوند دوستان

Copyright 2020 | Elmirashahan.ir | All Rights Reserved